پیشرفت‌ها در مذاکرات میان افغانان؛ کار روی اجندای گفت‌وگوهای صلح آغاز شده‌است

آرشیف، نشست آغازین گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

کمیته‌های کاری هیئت‌های مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان در قطر تلاش برای تهیۀ آجندای مذاکرات صلح را آغاز کرده‌اند.

گفت‌وگو میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر بعد از آن به مرحلۀ جدید داخل شد که جانبین از نهایی ساختن مقدمه و طرزالعمل مذاکرات بین‌الافغانی خبر دادند.

نادر نادری عضو هیئت نمایندگان دولت روز چهارشنبه (۱۲ قوس) هنگام شریک ساختن این خبر در دوحه به رسانه‌ها گفت، به کمیته‌های کاری وظیفه داده شده که اجندای مذاکرات صلح را ترتیب دهند.

نادر نادری

آقای نادری یک‌بار دیگر روی برقراری آتش‌بس تأکید کرد: "خواسته‌های است که مردم افغانستان به صورت مکرر تقاضا دارند و او خاموش شدن تفنگ‌هاست هر قدر زودتر و حفظ دستآوردهاست با جدیت و در عین حال چیزی را که مهم است جنگ باید ختم شود و مردم افغانستان مستحق اند که ببینند آتش خاموش شده‌است."

واشنگتن از این پیشرفت در گفت‌وگوهای قطر که بعد از دو ماه حاصل شد استقبال کرده‌است.

اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا گفت که جانبین تصامیم مهم را اتخاذ کرده‌اند که زمینۀ مذاکرات برای حل سیاسی و آتش‌بس وسیع را مهیا می‌سازد.

اعلامیه می‌افزاید که این توافق نشان می‌دهد که جمهوریت اسلامی افغانستان و طالبان برای رفع اختلاف‌ها تصمیم جدی دارند و همچنین، توانایی حل اختلاف‌ها و آمادگی برای رسیدن به توافق روی مسائل دشوار را دارند.

مقر وزارت خارجه امریکا

ناتو هم از پیشرفت در تلاش‌های صلح در افغانستان استقبال کرد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان گردهمایی مجازی دو روزۀ وزیران خارجۀ کشورهای عضو پیمان شام گذشته به رسانه‌ها گفت: "این اولین باریست که طالبان و حکومت افغانستان در واقعیت توانسته اند یک سندی را با هم امضا کنند و بالای یک چهارچوب مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل صلح پایدار و چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان به توافق برسند و این‌که برای رسیدن به این هدف چون یک گام نخست روی آتش‌بس همه جانبه به توافق برسند."

سرمنشی ناتو افزود که وزیران دفاع این پیمان در ماه فبروری آینده گردهم می‌آیند و تا آن زمان می‌بیند که تلاش‌های صلح چقدر پیشرفت می‌کند و دربارۀ مأموریت نظامی خود در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

ینس ستولتنبرگ افزود که اگر کدام پیشرفت در مذاکرات دیده نشود ناتو به مأموریت خود در افغانستان چون گذشته ادامه خواهد داد.