دیپلومات: هدف روسیه در افغانستان چیست؟

روزنامه‌های جهان

  • دیپلومات

نشریه دیپلومات مقالهٔ را در بارهٔ نقش روسیه در افغانستان منتشر کرده است.

مقاله تحت عنوان: «هدف روسیه در افغانستان چیست؟» نوشته شده است.

نویسندهٔ مقاله می‌گوید، مسکو در بارهٔ فعالیت‌های جنگجویان گروه داعش در افغانستان نگران است.

به باور نویسندهٔ مقاله سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به طور قاطعانه گفته که داعش می‌خواهد فعالیت خود را از افغانستان به کشورهای آسیای میانه گسترش دهد.

در ادامه مقاله آمده که نگرانی مسکو پس از آن افزایش یافت که ایالات متحده از کاهش نیروهای خود در افغانستان تا پانزدهم ماه جنوری سال آینده به ۲،۵۰۰ سرباز ، خبر داد.

نشریه دیپلومات در ادامه مقاله نوشته که منظور از نگرانی روسیه دو هدف است، یکی واکنش در برابر خروج فوری نیروهای امریکایی از افغانستان و دوم مسکو می‌خواهد که نفوذ خود در جنوب را حفظ کند و سیاست خارجی‌اش در این مناطق را باثبات نگهدارد.

در مقالهٔ دیپلومات آمده که روسیه در حال حاضر در آسیای میانه حضور محدود دارد. یک پایگاه، در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و دو پایگاه در قرغیزستان.

دیپلومات در پایان مقاله به نقل از منابع نظامی امریکا و حکومت افغانستان می‌نویسد: روسیه با طالبان هم روابط عمیق دارد و گفته می‌شود که مسکو از طریق کشورهای آسیای میانه به طالبان اسلحه و مواد نفتی کمک می‌کند تا جنگجویان گروه داعش را سرکوب کنند.

  • نیویارک تایمز

اما روزنامۀ نیویارک تایمز در مقالهٔ به مرگ داکتر سهیلا صدیق اولین جنرال زن در افغانستان پرداخته است.

روزنامه می‌نویسد: خانم صدیق هشتاد ساله روز جمعه درگذشت.

او در بخش جراحی شهرت خاصی داشت و در دوران هجوم شوروی وقت به افغانستان و حکومت طالبان در بخشی جراحی شفاخانه سردار محمد داود خان( چهار صد بستر) فعالیت می‌کرد.

داکتر خانم صدیق گفت که او به بیماری الزایمر مبتلا شده بود و دراثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان باخت.

نیویارک تایمز می‌نویسد که جنرال سهیلا صدیق در شفانه‌ای جان داد که سال‌ها در آنجا خود زخمیان جنگ را تداوی می‌کرد.