اطلاعات روز: برقراری آتش‌بس باید اولین موضوع مذاکرات صلح باشد

روزنامه‌های کابل

رونامه‌های چاپ امروز کابل دوشنبه ( ۱۷ قوس) بیشتر به تحلیل واکنش مثبت امریکا به آغاز کار شورای عالی مصالحه ملی و موضع کانگرس امریکا در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان پرداخته‌اند.

  • اطلاعات روز

اطلاعات روز در سرمقاله خود با اشاره به درخواست برقراری آتش‌بس، تأکید کرده که این موضوع باید اولین موضوع مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در دوحه باشد.

روزنامه افزوده در سه ماه گذشته به دلیل رفتارهایی که از دو طرف مذاکره سر زد، روند صلح آسیب دید و زنگ هشدار به صدا درآمد.

به باور نویسنده اطلاعات روز، دولت افغانستان و جامعه جهانی باید اولویت داشتن آتش‌بس یا کاهش خشونت‌ها را در فهرست موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات صلح درج کنند و آن را به صورت قاطع در پیش گیرند.

روزنامه تأکید کرده که طالبان باید با فشارها وادار به پذیرش آتش‌بس شوند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود به بررسی تصمیم اخیر کانگرس امریکا در مورد حمایت از افغانستان پرداخته است.

روزنامه افزوده که کانگرس حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا را مکلف کرده است بقیه نیروهایش را زمانی از افغانستان بیرون کند که هماهنگی میان متحدان امریکا و افغانستان در مورد آن صورت گرفته باشد.

نویسنده هیواد تاکید کرده که کانگرس امریکا در حالی این موضع را اتخاذ کرده که تاریخ خروج نیروهای امریکایی اعلام شده و ناخواسته این پیام را به طالبان و دیگر گروهای تروریستی داده که مقاومت کنند تا این نیروها خارج شوند.

به نظر روزنامه به همین دلیل، روند صلح با تاخیر و مشکلات مواجه شده است.

روزنامه هیواد تصمیم اخیر کانگرس را ستوده و افزوده که حمایت جامعه جهانی و امریکا از افغانستان بسیار مهم است و اگر برای پایان حمایت آن‌ها از افغانستان تاریخ مشخصی تعیین شود یا تصمیم غیرقانونی گرفته شود، خطر افزایش تروریستان بیشتر می‌شود.

  • ویسا

روزنامه ویسا هم در مورد مخالفت کانگرس امریکا از خروج نیروهای آن کشور از افغانستان نوشته است.

برخی اعضای کانگرس امریکا گفته‌اند، دونالد ترمپ نمی‌تواند تعداد سربازان امریکایی را از ۴ هزار در افغانستان کمتر کند.

به نوشته روزنامه، پیش از این قانونی به تصویب مجالس سنا و نمایندگان امریکا رسیده که براساس آن، رئیس جمهوری این کشور نمی‌تواند شمار سربازان امریکایی را در سال ۲۰۲۱ تا کمتر از چهار هزار نفر کاهش دهد.

به نوشته ویسا، با این مصوبه، قانونگذاران امریکایی پیام نیرومندی به جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب امریکا هم داده‌اند که در باره مسایل افغانستان به صورت مسئولانه برخورد کند.