عبدالله عبدالله: محل دور دوم مذاکرات به توافق طرفین تعیین می‌شود

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفته که دور دوم گفت‌وگوهای صلح در تاریخ تعیین شده آغاز خواهد شد، اما ترجیح می‌دهد که محل مذاکرات در داخل افغانستان باشد.

او روز چهارشنبه (۲۶ قوس) در مراسم گشایش دارالانشای صلح در کابل گفت که محل مذاکرات دور بعدی با توافق مشترک هر دو طرف گفت‌وگو تعیین می‌شود: "مرحله اول انجام شده است. ان‌شاالله انتظار می‌رود که مذاکرات در زمان مناسب از سرگرفته شود. اما محل مذاکرات به توافق طرفین بستگی خواهد داشت. اما جای انجام مذاکرات نباید روی این پروسه تاثیر بگذارد."

پیش از این محمداشرف غنی رئیس جمهوری و حمدالله محب مشاور امنیت ملی او تأکید کرده‌اند که دور بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود، اما گروه طالبان با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

این موضوع همزمان با آغاز وقفه سه ‌هفته‌ای مذاکرات صلح مطرح شده است. هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان توافق کرده‌اند که دور بعدی مذاکرات را در روز شانزدهم ماه جدی از سر گیرند.

هیئت دولت افغانستان دیشب دوحه، پایتخت قطر، محل مذاکرات را به قصد کابل ترک کرد و قرار است با رهبران حکومت در باره ادامه مذاکرات و به ویژه محورهای اصلی گفت‌وگوها مشورت کنند.

آقای عبدالله در مراسم گشایش دارالانشای صلح گفت که قرار است امروز چهارشنبه با اعضای این هیئت در کابل دیدار کند.

دارالانشای صلح که امروز در کابل افتتاح شد عمدتاً متشکل از فعالان مدنی و مستقل از شورای عالی مصالحه ملی است که در ۳۴ ولایت فعالیت دارد.

هیئت دولت افغانستان در حالی برای مشورت به کابل برگشته که یک هیئت از جانب دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر هم برای گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی وارد اسلام‌آباد شده است.

این هیئت امروز به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی این گروه برای دیدار با عمران خان صدراعظم و محمود قریشی وزیر خارجه آن کشور به اسلام‌آباد سفر کرده است.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر خبر سفر ملا برادر به اسلام‌آباد را در توییترش پخش کرده، اما جزئیات دیدارهای او با مقام‌های پاکستانی هنوز منتشر نشده است

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر

هر دو هیئت پس از آن به کابل و اسلام‌آباد سفر کردند که نمایندگان دولت و گروه طالبان موضوع‌های پیشنهادی خود برای بحث در دور بعدی مذاکرات را با هم مبادله کردند.