اوچا: از حدود ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان، نصف آن به کمک‌های بشری نیازمند است

آرشیف، شهر کابل

ملل متحد می‌گوید، تعداد افغان‌های نیازمند به غذا و سایر کمک‌های بشر دوستانه در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش خواهد یافت.

سازمان ملل متحد نفوس افغانستان را حدود ۴۰ میلیون تخمین کرده می‌گوید که از این جمله، حدود نصف آن به کمک‌های بشری نیاز دارند.

به گفتۀ دفتر هماهنگی امور بشری این سازمان اوچا (OCHA)، افغانستان در سطح جهان دومین کشوری‌ست که بیشترین تعداد نفوس آن را در معرض خطر عدم مصئونیت غذایی، قرار دارند.

اوچا (OCHA) در ارزیابی سال ۲۰۲۱ میلادی که روز شنبه (۱۹ دسمبر) نشر شد می‌گوید، در حال حاضر بیش از ۱۶ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند که ۵.۵ میلیون تن آن‌ها با عدم مصئونیت عاجل غذایی، روبرو هستند.

بی‌جا شدگان داخلی در نتیجه جنگ‌ها در هلمند

به گفته این اداره، در یک سال آینده وضعیت همچنان ادامه می‌یابد و تعداد افغان‌های نیازمند به کمک‌های بشری به حدود ۱۸.۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

حدود چهار میلیون افغان نیازمند، بی‌جا شدگان داخلی اند که با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیاد روبرو هستند.

مقام‌های افغان نیز بحرانی بودن اوضاع را تأیید کرده، اما اطمینان می‌دهند که آن‌ها برنامه‌های مشترک نجات با موسسه‌های همکار را طرح کرده‌اند.

محمد هدایت، رئیس دفتر مطبوعاتی سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان شام گذشته به رادیو آزادی گفت، دولت برنامه‌هایی مانند دسترخوان ملی را برای کمک با فقرا روی دست گرفته است.

توزیع کمک‌های برنامه دسترخوان ملی در فاریاب

آقای هدایت می‌گوید: "برنامه میثاق شهروندی داریم که در اکثر ولسوالی های افغانستان در حال تطبیق است. بطور خاص در زمینۀ مبارزه با ویروس کرونا، برنامۀ دسترخوان ملی یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های دولت افغانستان برای حمایت از مردم ضعیف و نادار، بی‌جاشدگان داخلی و مهاجرین طراحی شده که بیش از ۹۰ فیصد مردم افغانستان را احتوا خواهد کرد، این برنامه در حال تطبیق شدن است و به تدریج در سراسر کشور تطبیق می‌شود."

دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد اوچا (OCHA) در ارزیابی سال ۲۰۲۱ همچنان گفته که وضعیت بشری در افغانستان طی پنج سال گذشته رو به وخامت نهاده است.

حوادث طبیعی، فقر رو به افزایش و همه‌گیری ویروس کرونا مشکلاتی‌ست که به گفتۀ اوچا، بر وضعیت بشری بسیاری از افغان‌ها تأثیر گذاشته است.

به گفتۀ دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد، علاوه بر این مشکلات، جنگ و ادامۀ خشونت‌ها عامل اساسی دیگری است که زندگی را برای افغان‌ها دشوار کرده.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

سازمان ملل متحد می‌گوید، با وصف تلاش‌های صلح، خشونت‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد و از نظر جسمی و روحی افغان‌ها را شدیداً متاثر کرده است.

به گفته اوچا به دلیل همین خشونت‌ها، آینده افغانستان مبهم است، اما ابراز امیدواری کرده که اگر گفتگوهای صلح نتیجه دهد، تلفات ناشی از جنگ کاهش یافته و برای کمک‌های بشری برای افغان‌ها، زمینه فراهم خواهد شد.