برگزاری جشنواره داستان‌نویسی تحت عنوان «اکرم عثمان» در سویدن

جشنواره داستان نویسی تحت عنوان «اکرم عثمان» در سویدن برگزار می‌شود

باشگاه هنر و فرهنگ افغانان در سویدن، جشنواره‌ داستان‌نویسی را تحت عنوان اکرم عثمان، داستان‌نویس معروف افغانستان برگزار می‌کند.

فاروق فردا، از برگزارکنند‌گان این جشنواره به رادیو آزادی گفته که هدف از برگزاری این جشنواره بزرگداشت از اکرم عثمان و شناسایی چهره‌های جدید و برتر در زمینه داستان‌نویسی و تشویق آن‌هاست.

آقای فردا می‌گوید: "یکی از اهداف جشنواره بزرگداشت از استاد اکرم عثمان است که کارهای زیادی برای ادبیات داستانی افغانستان انجام داده است. هدف دیگر تشویق نویسندگان کشور و زمینه‌سازی برای پیشرفت بیشتر داستان است."

آقای فردا می‌گوید از این پس همه ساله این جشنواره توسط باشگاه فرهنگ و هنر فردا برگزار خواهد شد.

در این جشنواره به سه داستان‌نویس برتر به زبان‌های فارسی و پشتو جایزه داده می‌شود.

در همین حال نصیراحمد احمدی، داستان‌نویس می‌گوید که برگزاری چنین جشنواره‌هایی، برای رشد هنر داستان‌نویسی نقش عمده دارد.

احمدی گفت: "این جشنواره‌ها همچنین برای جوانانی که می‌خواهند داستان کوتاه و رمان بنویسند بسیار مفید است و همچنین در ایجاد انگیزه در آن‌ها نقش زیادی دارد. باید چیزی وجود داشته باشد تا شخصی بتواند برای آن چیزی بنویسد."

اکرم عثمان

باشگاه فرهنگی-هنری فردا، سازمان نویسندگان افغانستان در سویدن، جشنواره قصه‌گویی را به نام اکرم عثمان نویسنده مشهور افغانستان اعلام کرده و از داستان‌نویسان افغان برای شرکت در این جشنواره دعوت کرده است.

اکرم عثمان از داستان‌نویسان معروف افغانستان در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در هرات به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۹۵ درگذشت.

از او چهار اثر پژوهشی، سه مجموعه داستان کوتاه و دو رمان برجا مانده است که معروف‌ترین آن رمان "مردها را قول است" است که براساس آن فیلم هم ساخته شده است.

طبق یک بروشور معلوماتی در مورد جشنواره که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، هر داستان‌نویس می‌تواند دو داستان خود را تا ۲۵ جنوری سال ۲۰۲۱ میلادی به جشنواره ارسال کند.

سال‌های اخیر سال‌های خوبی برای داستان‌نویسی افغانستان بوده است. چهره‌های جدید و جوان معرفی شده‌اند و کارهای گسترده‌ای در این زمینه انجام شده است.

از سوی دیگر سال‌های‌ بدی نیز بود. همراه با اکرم عثمان دو شخصیت ادبی دیگر به نام‌های محمد اعظم رهنورد زریاب و سعدالدین شپون نیز به دنیای سکوت رفتند که از زندگی آن‌ها تنها داستانی باقی مانده است.