اعلامیۀ تازه شفاخانه جرمنی: الکسی ناوالنی با ماده زهری «نوویچوک» مسموم شده بود

الکسی ناوالنی، منتقد کرملین

شفاخانه جرمنی که الکسی ناوالنی در آن تداوی شد، در آخرین اعلامیه خود می‌گوید که او توسط گاز اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده بود.

الکسی ناوالنی هنگام یک پرواز داخلی بتاریخ بیستم اگست در روسیه شدیداً بیمار شد و قبل از این‌که به جرمنی انتقال داده شود در یکی از شفاخانه‌های شهر اومسک در سایبریا بستر شد.

ژورنال طبی دی لانسیت «The Lancet»، روز چهارشنبه (۲۳ دسمبر) تفصیل معالجۀ وی توسط داکتران شفاخانۀ شاریتیه در برلین را نشر کرد.

گزارش گفت که یک لابراتوار نظامی جرمنی که از سوی سازمان جلوگیری از تکثیر اسلحۀ کیمیاوی گماشته شد، آثار زهر نوویچوک را در سمپل خون آقای ناوالنی که هنگام بستر شدن از او گرفته شده بود، تشخیص کرد.

این شفاخانۀ جرمنی می‌گوید، آقای ناوالنی از مرگ نجات یافت و احتمالا بخاطر این که هنگام معروض شدن به این مادۀ سمی در وضعیت صحی خوب قرار داشت.

الکسی ناوالنی در جریان تداوی در جرمنی

لابراتوارهای چندین کشور غربی دیگر هم مسموم شدن وی به گاز نوویچوک را تشخیص کرده‌اند.

این ماده در دوران اتحاد شوروی سابق ساخته شده و تنها روسیه می‌تواند آن را کنترول کند.

مسکو اتهام‌های مسموم شدن ناوالنی را پیهم رد کرده است.

آقای ناوالنی دو روز قبل از نشر مطلب ژورنال دی لانسیت یک ویدیوی صحبت خود با یک عضو مظنون ادارۀ خدمات امنیت فدرالی روسیه را نشر کرد.

این عضو در گفتگو با ناوالنی می‌گوید که عوامل استخبارات، مادۀ نوویچوک را هنگام مسافرت آقای ناوالنی به سایبریا در لباس‌های داخلی وی گذاشته بود.

ناوالنی گفت، خود را به این عضو ادارۀ خدامات امنیت فدرالی، یک عضو شورای امنیت ملی در کرملین معرفی کرده بود تا از وی اعتراف بگیرد.