نگرانی‌ از کشف نوع جهش‌یافتۀ ویروس کرونا و رسیدن واکسین به اروپا

واکسین ضد کرونای شرکت فایرز

با افزایش نگرانی‌ها از کشف نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا، کشورهای مختلف اروپایی از رسیدن نخستین دوزهای واکسین خبر داده اند.

شماری از کشور اروپایی از جمله اتریش، هنگری، جمهوری چک، اسپانیا، دنمارک، فنلند، ناروی و سویدن دیروز (۲۶ دسمبر) گزارش دادند که نخستین دوزهای واکسین ضد کرونای فایرز- بیو ان تیک تحت حفاظت نیروهای پولیس یا اردو به این کشورها رسیده است.

اورزلا وان دیرلن رئیس کمیسیون اروپایی دیروز در یک ویدیوی نشر شده از طریق رسانه‌های اجتماعی، گفت: "ما در حال ورق زدن یک سال دشوار هستیم. فردا واکسیناسیون بر ضد بیماری کووید- ۱۹ در سراسر اتحادیۀ اروپا آغاز می شود. این واکسین بطور همزمان به دسترس همه کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته، مردم در آتن، روم، هلسنکی، صوفیه، در همه جا که نام بگیرید، واکسین خواهند شد".

اورزلا وان دیرلن رئیس کمسیون اروپایی

به گفتۀ خانم وان دیرلن، تطبیق این واکسین به بازگشت تدریجی زندگی به حالت نورمال آن کمک خواهد کرد.

مقامات ایرلند، گفته اند که محموله‌های بعدی واکسین ضد کرونا، در اوایل جنوری به آن کشور خواهد رسید.

تلاش‌ها برای واکسیناسیون در اروپا در حالی صورت می‌گیرد که برخی کشورهای جهان تدابیری را به‌خاطر کاهش خطر انتقال نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا که اخیراً در بریتانیا کشف شده، آغاز کرده اند.

جاپان بعد از ثبت آزمایش مثبت نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا، روی وارد شدن اشخاصی که با افراد مبتلا به آن در بریتانیا در تماس بوده اند و ورود سایر اتباع خارجی به این کشور، طور موقت محدویت وضع کرد.

فلیپین نیز ممنوعیت پرواز‌های بریتانیا را تمدید کرده است.

سویدن هم دیروز (۲۶ دسامبر) با ثبت نخستین مورد نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا به افرادی که از بریتانیا به آن کشور سفر می‌کنند، توصیه کرده که خود را قرنطین کنند. سویدن همچنان پروازهای بریتانیا را به‌طور موقت ممنوع ساخته.

در فرانسه که اولین مورد نوع جهش یافتۀ ویروس کرونا در اوایل این هفته گزارش شد، کسانیکه از بریتانیا وارد آن کشور می‌شوند، باید آزمایش منفی ویروس کرونا را با خود داشته باشند، تا اجازۀ ورود به فرانسه برای آنها داده شود.

یک شفاخانه درمان بیماران کووید- ۱۹ در فرانسه

مقامات صحی هشدار داده که حتی با تطبیق برنامه‌ای واکسیناسیون، تدابیری مانند استفاده از ماسک صورت، ضدعفونی ساختن دست‌ها و فاصله فیزیکی، باید همچنان ادامه یابد.

به اساس ارقام پوهنتون جانز هاپکینز امریکا، از آغاز شیوع همه گیری ویروس کرونا تا اکنون، حدود ۸۰ میلیون تن در سرتاسر جهان به آن مبتلا شده اند و حدود ۱.۷ میلیون تن هم در نتیجۀ ابتلا به آن جان‌هایشان را از دست داده اند.