انستیتوت رباتیک در افغانستان ایجاد می‌شود

امضای تفاهمنامه ایجاد انستیتوت رباتیک در افغانستان میان ندیمه سحر (راست) رئیس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان و رویا محبوب، رئیس موسسه "دیجیتال ستیزن فاند" در کابل.

امضای تفاهمنامه همکاری میان اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و موسسۀ دیجیتال ستیزن فاند برای ایجاد «انستیتوت رویاپردازان» در کابل.

این نخستین گام بلند و رسمی برای توسعه تکنولوژی رباتیک در افغانستان است.

ندیمه سحر رئیس اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان گفت که امضای تفاهمنامه راه را برای ساختن ساختمان «انستیتوت رویاپردازان» در محوطۀ پوهنتون کابل در آینده نزدیک هموار می‌کند: "در پوهنتون کابل در ۱۰ جریب زمین ساخته می‌شود. ما تا ساخت آن برای تیم رباتیک مکانی دگر خواهیم داد."

به گفته خانم سحر، این انستیتوت می‌تواند در چند سال آینده در زمینه ربات‌سازی و ساینس افراد حرفه‌ای را آموزش دهد و این کار بر اقتصاد کشور نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.
در همین حال رویا محبوب، رئیس موسسه "دیجیتال ستیزن فاند" گفت که پوهنتون "ای‌ایل" بیست میلیون دالر برای ساخت انستیتوت رویاپردازان و تجهیزات آن در ولایت‌های مختلف و پروژه‌های دگر کمک کرده است.

تیم دختران رباتیک هرات

این موسسه پیش از این تیم دختران رباتیک هرات را حمایت کرده است. خانم محبوب گفت که این موسسه به دو گروه دگر هم در زمینه توسعه فناوری رباتیک کمک کرده است: "ما فعلاً در نظر داریم که در سال اول به ۸۰۰ شاگرد تدریس شود. پروسه تدارکات تا ساختش حداقل یک الی ۲ سال طول خواهد کشید و قرار است برای ما مکان‌های موقت در کابل و هرات داده شود."

تا کنون تیم رباتیک هرات شماری گیم و ربات ساخته و با گسترش ویروس کرونا دستگاه تنفس مصنوعی نیز ساخته است.