برنامه‌های گسترده واکسین کرونا در اروپا آغاز شد

جریان تطیق واکسین

درحالیکه اکثریت کشورهای اروپایی واکسین سالمندان دربرابر ویروس کرونا را آغاز کرده اند برنامه‌های وسیع واکسین ضد نوع جدید این ویروس به راه انداخته شده است.

کشورهای اروپایی روزشنبه محموله‌های واکسین ساخت شرکت‌های فایزر/بیوان تیک را دریافت کردند.

در جمهوریت چیک، اندریه بابیش صدراعظم از اولین کسانی بود که دریک شفاخانۀ نظامی در پراگ واکسین شد.

اندریه بابیش صدراعظم

او دراظهارات خود قبل از واکسین شدن که ازسوی تلویزیون دولتی نشر شد این واکسین را یک امیدواری برگشت به زندگی عادی دانسته گفت:"ما احتمالاً ۹ماه واکسیناسیون خواهیم داشت، البته ارتباط می‌گیرد به مهیا بودن وکمیت واکسین."

زوزانا چاپوتوا، رئیس جمهور سلواک و کوستانتین انگیلو وزیرصحت عامۀ بلغاریا هم از اولین کسانی بودند که با ظاهر شدن درتلویزیون واکسین گرفتند تا اطمینان مردم به سلامتی و موثریت واکسین افزایش یابد.

در ایتالیا که نسبت به دیگر کشورهای اروپا از شیوع کرونا سخت آسیب دیده، واکسین کارمندان صحی در قدم اول آغاز شد.

یک شفاخانه درمان بیماران کووید- ۱۹ در ایتالیا

صدراعظم جوزیپیه کونت در تویت خود نوشت:"این تاریخ تا ابد با ما خواهد بود.

درجرمنی، رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا اورزیلا واندرلین گفت: "امروز سرآغاز یک داستان پیروزی اروپا رقم می‌خورد."

او افزود که سراز امروز هزاران انستیتیوت وکارشناسان باهمدیگر درتماس خواهند بود تا در هفته‌ها و ماه‌های آینده دیده شود که این واکسین چگونه عمل می‌کند.

اما سیاستمداران و کارشناسان هشدار می‌دهند که توزیع وسیع این واکسین چندین ماه را دربرخواهد گرفت تا دردسترس عموم قرار گیرد.

آنها درعین زمان هشدار می‌دهند که به استفاده از ماسک، رعایت فاصلۀ جسمی و شستشوی دستان باید ادامه داده شود.

روبیرتو سپیرانزا وزیرصحت عامۀ ایتالیا به خبرنگاران گفت:" امروز یک روز قشنگ است ولی ما باید بازهم احتیاط کنیم و بر حذر باشیم. واکسین یک مسیر واقعی برای خاتمه بخشیدن به این موسم دشوار است."

کومیسیون اروپا می‌گوید بیش از دوملیارد دوز واکسین را با چندین شرکت قرار داد کرده است. انتظار میرود مسئولان صحی اتحادیه اروپا واکسین ساخت شرکت مودیرنا را تا ششم جنوری تایید کنند.

بعد از شیوع کرونا دربهار گذشته، بیش از شانزده ملیون نفر درکشورهای اتحادیۀ اروپا به کرونا مبتلا وتقریبا ۳۳۶ هزار نفر جان باختند.