پشتیبانی شماری از سفیران مقیم در کابل، از رفع تهدیدها علیه خبرنگاران

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند و یما سیاووش گرداننده پیشین برنامه‌های سیاسی طلوع نیوز

مؤسسۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که سرپرست سفارت امریکا و شماری از سفیران کشورهای دیگر مقیم کابل گفته‌اند که برای رفع تهدیدها در برابر خبرنگاران تلاش می‌کنند.

تهدیدهای روزافزون علیه خبرنگاران در افغانستان، نمایندگان آنها را واداشته تا این موضوع را با سرپرست سفارت امریکا و شماری از سفیران کشورهای دیگر در کابل مطرح کنند.

مجیب خلوتگر، رئیس اداره حمایت از رسانه‌های آزاد (نی) گفته که تهدیدهای موجود در برابر خبرنگاران جدی است و این موضوع آنها را سخت نگران کرده است.

مجیب خلوتگر

آقای خلوتگر روز چهارشنبه(۱۰ جدی) به رادیو آزادی گفت که راس ویلسون سرپرست سفارت امریکا در کابل و سفیران شماری از کشورهای دیگر تعهد کردند که این موضوع را با طالبان و حکومت افغانستان مطرح خواهند کرد.

آقای خلوتگر افزود: "آنها گفتند که این موارد را میان خود بررسی می‌کنند و آرزو دارند که جامعه خبرنگاری افغانستان را کمک کنند. همچنین گفتند که در این مورد با طالبان نیز به‌گونه جدی صحبت می‌کنند تا اگر آنها مشمول این رویداد‌ها باشند جلوگیری کنند. همچنین گفتند که با دولت افغانستان نیز صحبت خواهند کرد."

راس ویلسون سرپرست سفارت امریکا و سفیران کانادا، بریتانیا، فرانسه، سویدن، دنمارک و سفیر اتحادیه اروپا در کابل دیروز با شماری از نماینده‌های رسانه‌ها و ادارات حمایت از رسانه‌ها دیدار کردند.

سرپرست سفارت در صفحه توییتر خود نوشته که آزادی مطبوعات در افغانستان به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ۱۹ سال اخیر افغانستان پشتیبانی می‌کند.

آقای ویلسون نوشته که او و شرکای‌شان خواستند در مورد تهدید‌ها به‌گونه رو‌به‌رو با مسئولان رسانه‌ها دیدار کنند و در مورد استراتیژی‌ها برای امنیت و همکاری با آنها بحث کنند.

در همین حال شریف حسنیار، رئیس تلویزیون خصوصی آریانانیوز گفته که در این دیدار همۀ نگرانی‌های خبرنگاران بررسی شد.

آقای حسنیار افزود: "ما از آدرس رسانه‌های افغانستان نگرانی خود را با جامعه جهانی شریک کردیم. آنها گفتند که روی یک سلسله میکانیزم‌ها کار خواهد شد تا بتوانیم در آینده شاهد حمله‌های هدفمند در برابر خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی نباشیم."

در نزدیک به دوماه چندین مورد قتل خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی در افغانستان صورت گرفته است.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، یما سیاووش گوینده پیشین تلویزیون طلوع در کابل، ملاله میوند گوینده رادیو تلویزیون انعکاس در ننگرهار، و رحمت‌الله نیکزاد رئیس اتحادیه خبرنگاران ولایت غزنی در حمله‌های جداگانه کشته شدند.

مسئولیت این حمله‌ها را هیچ گروهی هنوز برعهده نگرفته، اما این رویداد‌ها جامعه رسانه‌ای افغانستان و نهاد های دفاع از خبرنگاران در داخل و بیرون از این کشور را سخت نگران کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در گزارش تازه خود پنج کشور از جمله افغانستان را از مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران در سال جاری میلادی خوانده است.