وزارت خارجه افغانستان: آتش‌سوزی در کمپ مهاجرین در بوسنی بررسی می‌شود

کمپ لیپا پس از آتش سوزی

آتش‌سوزی در یک کمپ مهاجران در بوسنی و هرزگوین و نگرانی‌ها از زیانمن شدن مهاجران افغان در آن.

وزارت خارجه افغانستان گفته که هیئتی را برای بررسی این آتش‌سوزی و وارد شدن زیان‌های احتمالی به مهاجران افغان به بوسنی فرستاده است.

حامد تهذیب معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفته که این هیئت از سفارت افغانستان در روم پایتخت ایتالیا به بوسنی رفته است: "این هیئت وظیفه دارد تا در همآهنگی با سازمان‌های مهاجرت و سازمان‌های فعال دیگر در این بخش، اقدامات و آمادگی لازم را در جهت رسیدگی به نیازهای آنی مهاجران افغان و رسانیدن کمک‌های عاجل برای آن‌ها روی دست بگیرد."

اما وزارت خارجه افغانستان جزئیات بیشتر در مورد آتش‌سوزی چند روز پیش در کمپ موسوم به (لیپا) در بوسنی و هرزگوین ارائه نکرده است.

همچنین تعداد مهاجران افغان که در این کمپ به سر می‌برند نیز مشخص نیست. اما گزارش‌های پخش شده که حدود ۱۳۰۰ مهاجر در این کمپ به سر می‌برند.

در همین حال سید عبدالباسط انصاری مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به رادیو آزادی گفته که بیشتر باشندگان این کمپ مهاجران افغان هستند: "آتش‌سوزی که در یکی از کمپ‌ها در بوسنی صورت گرفته تلفات نداشته اما بیشتر باشندگان آن افغان‌های ما هستند. پس از بررسی مشخص خواهد شد که آن‌ها با چه مشکلات مواجه شده اند."

کمپ لیپا در نزدیکی شهر(بیهاج) موقعیت دارد اما سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی،او،ام) پیش از این گفته که این کمپ ابتدایی‌ترین امکانات را برای پذیرایی از مهاجران ندارد.

مهاجرانی که در کمپ لیپا در بوسنی به سر می‌برند می‌خواستند از طریق کرواسی به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا بروند.

در ماه سنبله در کمپ مهاجران موسوم به موریا در یونان نیز آتش‌سوزی صورت گرفته بود. با آنکه در این رویداد کسی کشته نشد اما شش مهاجر افغان به ارتباط این آتش‌سوزی بازداشت شده بودند.