نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت پناهجویان در کمپ لیپا

کمپ پناهجویان (لیپا) در بوسنی هرزگوین

عفو بین‌الملل نگرانی‌اش را از وضعیت ناگوار پناهجویان به شمول افغان‌هایی‌که در بوسنی و هرزگوین در حالت دشوار به سر می‌برند ابراز کرده.

به گفته این سازمان حدود ۲۵۰۰ تن به شمول ۹۰۰ باشنده کمپ موقت لیپا در حالی با نبود سرپناه ابتدایی در سرمای زمستان به سر می‌برند که مقامات در بوسنی سرپناه مناسبی به آنها تهیه نکرده و ادارات اتحادیه اروپا نیز به راه حل‌های کوتاه مدت اقدام می‌کنند.

چند سازمان عمده‌ای حقوق بشر مانند عفو بین‌الملل، خدمات مهاجرین جیسوت در اروپا و سازمان حقوق پناهجویان در اروپا امروز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای مشترک خواهان حمایت فوری بشری به این مهاجرین و راه حل‌های دایمی برای پناهجویانی شدند که از بوسنی و هرزگوین عبور می‌کنند.

عفو بین‌الملل در ویبسایتش گفته با وجود آنکه اتحادیه اروپا در سه سال گذشته ۸۸ میلیون یورو به بوسنی به هدف تقویت مدیریت امور پناهجویان کمک کرده ولی اقدامات مورد نیاز در این کشور اتخاد نشده است.

نگرانی سازمان عفو بین‌الملل بعد از آن ابراز شده که کمپ پناهجویان لیپا در بوسنی حدود دو هفته پیش آتش گرفته ویران شد و باشندگان آن که مشمول برخی از افغان‌ها هم می‌شود، دو شب را در سرمای زمستان بدون سرپناه سپری کردند.