فرانسه: امریکا و ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برگردند

آرشیف

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه می‌گوید، امریکا و ایران هرچه عاجل‌تر به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برگردند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجهٔ فرانسه می‌گوید، نقض دوامدار ایران از توافقنامه هسته‌ای به برگشت واشنگتن و تهران به این توافق فوریت می‌دهد.

او این سخنان را در مصاحبه با روزنامه دومانش بیان کرد که دیروز شنبه منتشر شده است.

اما جوبایدن رئیس جمهور آیندۀ امریکا، که دو روز بعد مراسم تحلیف ادامی کند، به خاطر تخطی صریح ایران از این موافقتنامه به چالش‌های رو به رو خواهد شد.

تهران در آستانه آغاز کار بایدن گفته که یورانیم را تا ۲۰ در صد غنی می‌سازد.

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه جون امسال، لودریان گفت که این فوریست تا به ایرانی‌ها گفته شود که فعالیت‌های غنی سازی آنها از حد کافی بیشتر بوده، تهران و واشنگتن وادار ساخته شوند تا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان ایران و شش قدرت جهان بر گردند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه

در توافقنامه هسته‌ای یکی از اهداف اساسی این بود که فاصله ایران با تولید مواد مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی، طولانی‌تر ساخته شود.

در چارچوب این توافق ایران پذیرفت برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های علیه این کشور لغو شد.

این در حالی است که ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌‌ای را رد می‌کند.

تنش بین واشنگتن و تهران در سال ۲۰۱۸ میلادی زمانی افزایش یافت که دونالد ترمپ از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهان خارج شد.

لودریان در این مصاحبه‌اش با روزنامهٔ دومانش فرانسه گفته که اداره ترمپ کمپاین "حدا کثر فشار" بر ایران را انتخاب کرد.

به گفتهٔ او این ستراتژی خطر و تهدید را افزایش داد.

در این حال، فرانسه، جرمنی و بریتانیا در بیانیه‌ٔ مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌‌ای ایران تاکید کردند، از این‌که ایران خواستار «حفظ» توافقنامه است، باید تولید یورا نیم فلزی را فوراً متوقف کند.

ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه تایید کرد، که تهران فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید یورانیم فلزی به عنوان سوخت ریکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.