هشت صبح: برخی از مذاکره‌کنندگان هردو طرف با تاخیر به دوحه رفته‌اند

بیشترین روزنامه‌های کابل

تاخیر در مذاکرات دور دوم و حمله بر دو قاضی زن در کابل از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح با اشاره به تاخیر در مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه نوشته که روشن است که هر دو طرف در رخصتی‌های۲۰ روزه وظایف خانگی خود را به صورت درست انجام نداده‌اند.

روزنامه افزوده که برخی از مذاکره‌کنندگان هردو طرف با تاخیر به دوحه رفته‌اند و به همین دلیل دور دوم مذاکرات صلح هنوز آغاز نشده است.

سرمقاله‌نویس هشت صبح تاکید کرده هرقدر که این مذاکرات به تاخیر بیفتد جنگ به همان اندازه شدت می‌گیرد و خون بیشتر ریخته می‌شود. به باور نویسنده، از امضای توافقنامه امریکا و طالبان ماه‌ها می‌گذرد و براساس آن گروه طالبان باید خشونت را کاهش دهد، اما این گروه خشونت را کاهش نداده و حملات خود را شدت بخشیده و باعث تلفات بیشتری می‌شود.

هشت صبح معتقد است که ادامه خشونت باعث شده که نیروهای امریکایی هم در برخی مناطق به طالبان حمله هوایی کنند. روزنامه هشدار داده که اگر طالبان آتش‌بس نکنند و خشونت را کاهش ندهند، ممکن است که مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد، چرا که هم اکنون در نزدیک ۲۰ ولایت جنگ ادامه دارد و روزانه ده‌ها نفر کشته می‌شوند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود هشدار داده که جنگ افغانستان وارد مرحله‌ای جدید و پیچیده می‌شود. روزنامه مدعی است که در چند روز گذشته طالبان در برخی مناطق افغانستان از طیاره‌های بدون سرنشین استفاده کرده و به نیروهای امنیتی افغان حمله کرده‌اند.

به نوشته روزنامه، اگرچه این حملات تلفات چندانی در پی ندارد، اما نگرانی‌های زیادی را به بار آورده است. نویسنده روزنامه افزوده است که اگرچه طیاره‌های بدون سرنشین طالبان جنگی نیستند و تنها کاربرد تجسسی دارد، اما این گروه در حملات خود از آن استفاده می‌کند.

سرمقاله‌نویس مسیر احتمال افزایش حملات طالبان با استفاده از طیاره‌های بدون سرنشین مطرح کرده و هشدار داد که ممکن است این امر باعث پیچیده‌تر شدن جنگ شود. به نظر روزنامه، جنگ هر قدر شدت یابد، از سلاح‌های جدیدتر استفاده خواهد شد و شاید پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان برخی کشورهای منطقه تلاش کنند که جنگ را پیچیده و طولانی کند.

نویسنده در ادامه از هر دو طرف مذاکرات صلح در قطر خواسته که نسبت به پیامدهای بد جنگ توجه داشته باشند و به همین دلیل در گفتگوهای خود از نرمش و انعطاف بیشتری کار گیرند.

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته است که زور ، ترور و جنایت راه حل مشکلات نیست. روزنامه با اشاره به حمله به دو قاضی زن ستره محکمه در کابل نوشته شده است که افراد مسلح به زنان بی‌دفاع و قاضیانی حمله کردند که برای تأمین عدالت کار می‌کردند.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده که اگرچه تاکنون مسئولیت حمله به این دو قاضی را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است، اما به باور نویسنده چنین حملات اعتماد بر روند صلح را خدشه‌دار می‌کند.