انتظارها برای حمایت دولت آقای بایدن برای پایان جنگ افغانستان

آرشیف: جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا

در آستانهٔ مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا، انتظارها برای حمایت دولت آقای بایدن برای پایان جنگ و برقراری صلح افغانستان افزایش یافته است.

در آستانهٔ برگزاری مراسم تحلیف جوبایدن، رئیس جمهوری امریکا، در افغانستان بسیاری‌ها منتظر تصمیم او در قبال اوضاع افغانستان هستند.

قرار است آقای بایدن روز چهارشنبه ۲۰جنوری به عنوان رئیس جمهور تازهٔ امریکا سوگند یاد کند.

در افغانستان شماری از مردم، سیاسیون و فعالان مدنی افغانستان می‌گویند انتظار دارند که آقای بایدن در راستای پایان جنگ، حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته و برقراری صلح توجه کند.

نوید و روهینا باشندگان ولایت‌های غزنی و بلخ می‌گویند: «به نظر من سیاست حکومت‌های امریکا بر وضعیت در افغانستان تاثیرگذار است. من از حکومت جدید امریکا می‌خواهم که در بخش مسایل حقوق بشری و تقویت نظام در افغانستان گام‌های سودمند بردارد.»

«من از جو بایدن تقاضا دارم که در حکومت جدید خود به مسایل حقوق بشری، ختم جنگ و بهبود اقتصاد در افغانستان توجه داشته باشد.»

از سوی دیگر شماری از سیاسیون افغان انتظار دارند که حکومت جو بایدن نیروهای امریکایی را به گونه مسئولانه از افغانستان بیرون کند و از موفقیت گفتگوهای صلح حمایت کند.

شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهورپیشین افغانستان در امور اقوام می‌گوید: «به نظر من، آقای جو بایدن که تازه رئیس جمهور منتخب امریکا می‌شود، نخست قوت‌های نظامی خود را مسئولانه از افغانستان بیرون کند و دیگر باید بیشتر تمرکز بر پروسه صلح داشته باشد، زیرا خواست همه افغانها صلح است.»

شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهورپیشین افغانستان

پیش از این محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز گفته که اگر رئیس جمهور آینده امریکا می‌خواهد تعداد نظامیان امریکایی را در افغانستان کاهش دهد، پروسه خروج باید به‌گونه‌ای انجام شود که توافق هر دو طرف در آن باشد.

آقای غنی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌‌ان‌ان گفته است که برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید نقشه‌ای براساس منافع هر دو کشور طرح شود.

همچنین شماری از فعالان حقوق زن در افغانستان هم بر حفظ دستاوردهای دو دهه افغانستان در عرصۀ حقوق زنان تأکید دارند.

فتانه گیلانی، رئیس اجتماع زنان افغان می‌گوید: «آقای جو بایدن که یک انسان کارکشته است و از سوی دیگر معاونش یک خانم است، توجه جدی به مساله افغانستان کند و جنگ را در این کشور خاتمه بدهد. دستآوردهای زنان فراموش نشود. در آینده حکومتی که در افغانستان به میان می‌آید، مسئله زنان باید در اولویت قرار بگیرد.»

فتانه گیلانی، رئیس اجتماع زنان افغان

این خواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که جنگ در افغانستان ادامه دارد و خشونت رو به افزایش است.

اگرچه گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در قطر ادامه دارد، ولی تا حال پیشرفت قابل توجهی گزارش نشده است.

ده ماه پیش امریکا با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد، ولی این امر تغییر در میدان‌های جنگ در افغانستان به میان نیاورد.