وزارت مالیه: پرداخت معاشات امتیازی در سال ۱۴۰۰ قطع می‌شود

وزارت مالیه می‌گوید، خوشبختانه همه حقوق امتیازی از کارمندان دفتر رئیس جمهور و وزارت مالیه قطع شده است. معاشات آنها در سال ۱۴۰۰مساوی و بربنیاد قانون خواهد بود.

وزارت مالیه اعلام کرده که حقوق امتیازی کارمندان دولت را در سال ۱۴۰۰خورشیدی قطع می‌کند.

عبدالحبیب زدران، معاون وزارت مالیه که امروز چهارشنبه (اول دلو) گزارش مالی سال ۱۳۹۹ این وزارت را در برنامه «گزارشدهی دولت به ملت» ارائه می‌کرد، گفت که با در نظرداشت یکسان‌سازی و تعادل حقوق کارمندان دولت در بودجه سال مالی ۱۴۰۰خورشیدی حقوق امتیازی آنها را قطع کرده است.

او گفت: "خوشبختانه همه حقوق امتیازی از کارمندان دفتر رئیس جمهور و وزارت مالیه قطع شده است. معاشات آنها در سال ۱۴۰۰مساوی و بربنیاد قانون خواهد بود."

پیش از این، برای کارمندان دولت معاش امتیازی پرداخت می‌شد که شمار محدود کارمندان ریاست جمهوری از این معاشات امتیازی بهره‌مند بودند.

این امتیازات بربنیاد فرمان ویژه رئیس جمهور از ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ می‌رسید که انتقادهای برخی از کارمندان دولت را که از این امتیازها بی‌بهره بودند برانگیخته بود.

وزارت مالیه در حالی از قطع حقوق امتیازی کارمندان دولت سخن گفته که مجلس دو بار بودجه سال ۱۴۰۰ خورشیدی را رد کرده است.

مجلس پیشتر گفته بود که عدم توازن در پروژه‌های توسعه‌ای در ۳۴ ولایت، نابرابری در حقوق کارمندان دولت، کمبود ۲۱ هزار بست در تشکیلات، وجود نهادهایی که مجلس آنرا تصویب نکرده است و دسترخوان ملی از مواردی هستند که دلیلی برای رد این بودجه از سوی مجلس خوانده شده است.

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان

در همین حال، میرحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه امروز در جلسه عمومی این جرگه گفت که اگر حکومت سفارش‌های نمایندگان را در بودجه در نظر نگیرد، مسئول هرگونه تصمیم‌گیری بعدی حکومت خواهد بود: "ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم پیش‌نویس بودجه را با در نظر گرفتن توصیه‌های نمایندگان در اسرع وقت برای تصویب به ولسی جرگه ارسال کند."

اما وزارت مالیه می‌گوید که بودجه را برای بار سوم هفته آینده برای تصویب به مجلس نمایندگان می‌فرستد.

وزارت مالیه در گزارش سال ۱۳۹۹ با اشاره به کدهای ۹۱ و ۹۲ گفت که به دلیل اصلاحات، میزان مصرف این کدها در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

به گفته این وزارت، امسال تنها یک میلیارد افغانی از کد ۹۱ مصرف شده که ۵۰ درصد کاهش را در مقایسه به سال گذشته نشان می‌دهد و از کد ۹۲ یا کد اضطراری هم ۸۰۰ میلیون افغانی مصرف شده است.