سخنرانی تودیعی ترمپ: برخواهیم گشت

دونالد ترمپ در حال سخنرانی خداحافظی

دورۀ چهار سالۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ به پایان رسید.

آقای ترمپ صبح چهارشنبه (۲۰ جنوری) در پرواز با «ایرفورس یک»، (طیارۀ مخصوص رئیس جمهور امریکا) واشنگتن دی‌سی را به قصد ایالت فلوریدای امریکا ترک کرد.

هنگام رسیدن آقای ترمپ، مراسم تودیعی در پایگاه هوایی اندرو در ایالت مریلند با تشریفات نظامی با حضور اعضای خانواده‌اش و شمار اندکی از مهمانان برگزار شده بود.

آقای ترمپ در سخنرانی در این مراسم بار دیگر از رشد اقتصاد ایالات متحده، مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا، تولید واکسین 'کووید-۱۹' در کمتر از یک سال و تقویت نیروهای نظامی و دفاعی ایالات متحده به‌عنوان دست‌آوردهای کاری حکومت خود یاد کرد.

دونالد ترمپ در حال سخنرانی خداحافظی

در حالی‌که ساعتی پس از رسیدن آقای ترمپ به فلوریدا، مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در صحن کانگرس امریکا برگزار می‌شد، آقای ترمپ بدون در نظرداشت سنت دیرینه، در این مراسم شرکت نکرد.

آقای ترمپ ریاست جمهوری ایالات متحده را بزرگترین افتخار زندگی‌اش شمرد و وعده سپرد که همواره برای دفاع از مردم امریکا مبارزه خواهد کرد. او بدون گرفتن نام جو بایدن، به حکومت جدید ایالات متحده آرزوی موفقیت کرد.

تا هنوز آیندۀ فعالیت سیاسی آقای ترمپ نامعلوم است، اما وی در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: "به نحوی برخواهیم گشت."

دونالد ترمپ و خانمش

کار آقای ترمپ به صفت رییس جمهور در حالی پایان می‌یابد که نام وی به صفت نخستین رئیس جمهوری‌که دو بار استیضاح شده‌است، ثبت تاریخ امریکا شده و هنوز هم تاریخی برای محاکمۀ وی در مجلس سنای امریکا به اتهام "تحریک شورشیان" برای حمله بر مقر کانگرس مشخص نشده‌است.

با اشاره به یورش دو هفته پیش طرفداران دونالد ترمپ بر مقر کانگرس، آقای ترمپ در سخنرانی روز سه شنبه خود گفت که این رویداد مردم امریکا را "ترساند" و به‌گفتۀ وی خشونت سیاسی "هرگز تحمل شده نمی‌تواند."

دونالد ترمپ در سخنرانی تودیعی خود، خروج امریکا از مشارکت تجارتی ماورای اقیانوس آرام، ترک پیمان اقلیمی پاریس، بستن پیمان جدید تجارتی با مکسیکو و کانادا و وضع تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را از دست‌آوردهای کاری خود یاد کرد.