فارن پالیسی: تیم بایدن روند صلح افغانستان را ادامه خواهد داد

شماری از روزنامه‌های جهان

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی مقاله‌ای را در مورد احتمال خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نشر کرده، در آغاز آن می‌نویسد: "جو بایدن چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده امریکاست که بر جنگ افغانستان نظارت می‌کند و روند شکننده صلح این کشور را به میراث می‌برد."

به گفته لاورل میلر نویسندۀ مقالۀ فارن پالیسی، اعضای تیم آقای بایدن به وضاحت گفته اند که روند صلح افغانستان را ادامه خواهند داد.

روند صلح افغانستان ۱۲ سپتمبر سال گذشتۀ میلادی بعد از امضای توافقنامه‌ای آوردن صلح بین ایالات متحدۀ امریکا و طالبان آغاز شد.

این توافقنامه به تاریخ ۲۹ فبروری سال گذشته بین هیئت‌های دوجانب امضا شده.

جک سولیوان مشاور امنیت ملی امریکا روز جمعه در صحبت با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که توافقنامۀ ۲۹ فبروری بین امریکا و طالبان را بررسی می‌کنند.

به نوشتۀ نویسندۀ مقالۀ فارن پالیسی، گرچه روند صلح افغانستان خیلی کند پیش می‌رود، اما جو بایدن باید به آن فرصت دهد.

به گفته نویسنده، بین هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و هیئت طالبان اختلافات اساسی وجود دارد. با توجه به این موضوع، ادارۀ جو بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا به توافقنامه با طالبان پابند باشد، یا هم مأموریت نظامی‌اش را در افغانستان تمدید کند.

نویسنده مقالۀ فارن پالیسی با اشاره به دو دیدگاه متفاوت در مورد ماموریت نظامی امریکا در افغانستان می‌نویسد: "برخی‌ها فکر می‌کنند که ایالات متحده امریکا به هدف خود در افغانستان یعنی شکست شبکۀ القاعده رسیده و باید نیروهایش را از این کشور بیرون کند."

اما شماری از مقامات سابق امریکایی می‌گویند، ایالات متحده باید به مأموریت‌اش در افغانستان ادامه داده و تحت هیچ‌گونه شرایط به طالبان اجازۀ رسیدن به قدرت را ندهد.

  • نشریۀ رولینگ استون

نشریه رولینگ استون مقاله‌ای را در مورد شاهراه کابل‌-‌کندهار نشر کرده در شروع این مطلب می‌نویسد: "ایالات متحدۀ امریکا ۳۰۰ میلیون دالر را برای بازسازی شاهراه کابل‌-‌کندهار مصرف کرد، به این معنی که این شاهراه سمبول افغانستان نوین است، اما اکنون همه چیز بر خلاف جنگ طولانی امریکا در این کشور در حرکت است."

شاهراه کابل‌-‌کندهار در بسیاری مناطق کند و کپر شده، پل‌ها و پلچک‌های آن را طالبان با انفجار ماین‌ها و بمب‌ها تخریب کرده اند و مسافران در مسیر این شاهراه احساس ناامنی می‌کنند.