۱۲ مرکز جدید تشخیص ویروس کرونا در افغانستان ایجاد می‌شوند

آرشیف، مرکز تشخیص ویروس کرونا در ولایت پکتیا

سازمان صحی جهان ۱۲ مرکز جدید تشخیص ویروس کرونا در افغانستان ایجاد می‌کند.

این سازمان با صدور اعلامیه‌ای گفته است که وجه مالی این مراکز از کمک‌های اتحادیه اروپا تأمین می‌شود.

اتحادیه‌ اروپا به ادامه‌ کمک‌هایش به افغانستان برای مبارزه با ویروس کرونا، به تازگی ۳۵ میلیون یوروی دیگر به این کشور کمک کرد.

این کمک‌ ۳۵ میلیونی اتحادیه‌ اروپا از سوی سازمان صحی جهان، یونیسف و بنیاد آغا خان هزینه می‌شود.

لوگوی سازمان صحی جهان

سازمان صحی جهان می‌گوید با آن که تعهدات مبنی بر کمک واکسین کووید ۱۹ به افغانستان امیدواری‌ها را بیشتر کرده، اما هنوز هم سرمایه‌گذاری در بخش آزمایش، نظارت، مراقبت‌های بالینی و حفاظت از کارکنانی که در خط مقدم نبرد با ویروس کرونا قرار دارند، حیاتی است.

در اعلامیۀ این سازمان آمده است که از ۳۵ میلیون یورو کمک اتحادیۀ اروپا ۱۵ میلیون آن از سوی سازمان صحی جهان در بخش ایجاد ۱۲ مرکز جدید تشخیص کووید ۱۹ و بلند بردن ظرفیت مدیریت بالینی و کارکنان صحی هزینه خواهد شد.

وزارت صحت عامۀ افغانستان با استقبال از این کمک اتحادیۀ اروپا می‌گوید که این وزارت نقش نظارتی را در بخش هزینۀ این کمک‌ها خواهد داشت.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت که این کمک‌ها در بخش مبارزه با کووید ۱۹ برای افغانستان بسیار مهم است.

به گفتۀ بانو حعفری، در کنار این کمک‌ها، کشور هند هم ۵۰۰ هزار دوز واکسین ضد ویروس کرونا به افغانستان کمک می‌کند: "هند قصد دارد که به افغانستان هم ۵۰۰ هزار دوز واکسین کمک کند. ما از این کمک استقبال می‌کنیم و این واکسینی است که از سوی پوهنتون آکسفورد ساخته می‌شود و قرار است هر زمانی که تصدیق سازمان جهانی صحت را گرفت، به افغانستان فرستاده شود."

آغاز آزمایش واکسین ویروس کرونا در هند

بانو جعفری می‌گوید این واکسین نخست برای کارکنان صحی، افراد کهن‌سال، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و افرادی که کارکنان خدمات اساسی هستند، تطبیق خواهد شد.

از سوی دیگر وحید مجروح، معین وزارت صحت عامه‌ افغانستان دیروز سه‌شنبه گفت که در حال حاضر به کمک بانک جهانی و بانک توسعه‌ آسیایی واکسین ضد ویروس کرونا برای ۴۰ درصد شهروندان افغانستان تا ۶ ماه دیگر فراهم خواهد شد. او افزود که به ۹۳ میلیون دالر دیگر نیاز است تا به ۶۰ درصد جمعیت کشور واکسین فراهم شود.

این در حالیست که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ واقعه‌ مثبت ویروس کرونا در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است. در این مدت همچنین ۸ فرد مبتلا به این ویروس جان باخته و ۹۰ مبتلای دیگر صحت‌یاب شده‌اند.