شورای امنیت افغانستان: طالبان مسوول ادامهٔ ناآرامی‌ها در کشور اند

آرشیف، خسارت‌های برجامانده از یک انفجار در شهر کابل

هر چند، حکومت افغانستان طالبان را عامل تأخیر و مانع مذاکرات صلح می‌دانند، اما طالبان می‌گویند، این مذاکرات تا هنوز متوقف نشده است.

شورای امنیت ملی افغانستان طالبان را مسئول ادامهٔ ناآرامی‌ها در کشور می‌داند.

تأخیر در روند مذاکرات صلح در دوحهٔ قطر به هدف پایان جنگ و نا آرامی‌ها در افغانستان، مقام‌های حکومت را ناامید کرده است.

حکومت می‌گوید، گفتگوهای صلح در قطر به دلایل عدم ارادهٔ طالبان به صلح، به تأخیر و موانع رو‌به‌رو شده، اما طالبان می‌گویند، به‌تعویق افتادن مذاکرات یک امر معمول در گفتگوهای صلح به حساب می‌رود.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت، آنانی که آتش‌بس نمی‌کنند، به جنگ و خشونت ادامه می‌دهند و در برابر مذاکرات صلح بین افغان‌ها موانع ایجاد می‌کنند، مسئول ناآرامی‌های فعلی در کشور اند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای اندر می‌گوید: "پروسهٔ صلح قطع نشده و هیئت ما در قطر است. طالبان سرگرم سفرهای‌شان اند. حکومت و ملت افغانستان از آتش‌بس گرفته تا هر نوع انعطاف‌پذیری از خود صداقت نشان داده و با آن هم متعهد اند. کسی که آتش‌بس نمی‌کند، به جنگ ادامه می‌دهد و علاوه بر آن، در برابر مذاکرات بین افغانان تأخیر و موانع ایجاد می‌کند، طبیعی است که مسئولیت بدبختی‌های کنونی به دوش او است."

در حال حاضر یک هیئت طالبان از ایران و هیئت دیگر آن‌ها از روسیه دیدن می‌کنند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر می‌گوید، هیئت طالبان به رهبری ملا برادر دیروز (یک‌شنبه، ۱۲ دلو) در تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران روی وضعیت جاری در افغانستان، مذاکرات صلح و تطبیق کامل موافقتنامهٔ دوحه گفتگو کردند.

دیدار جواد ظریف با ملا برادر، رئیس هیئت سیاسی طالبان در قطر

وزارت امور خارجهٔ ایران در اعلامیه به نقل از آقای ظریف نوشته که ایران از تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان در اشاره به سفر هیئت‌های طالبان به تهران و مسکو گفت، طالبان صلاحیت نمایندگی از مردم افغانستان را ندارند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت: "طالبان از یک گروه کوچک نمایندگی می‌کنند. طالبان در هیچ‌جا و به هیچ عنوان از افغانستان و افغان‌ها نمایندگی کرده نمی‌توانند. آن‌ها برای این کار نه صلاحیت قانونی دارند و نه هم اعتبار سیاسی و مقام اخلاقی."

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

مقام‌های افغان می‌گویند، طالبان در عوض این که در قطر به مرحلهٔ دوم مذاکرات تمرکز کنند، سرگرم سفرهای‌شان اند که این کار مذاکرات صلح را شکنند کرده است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح دیروز به رادیو آزادی گفت که آن‌ها تلاش می‌کنند که مذاکرات صلح را دو باره آغاز کنند.

او افزود: "از تمام راه‌های ممکن استفاده خواهد شد و تلاش صورت خواهد گرفت تا این مذاکرات به راه افتد، به سرعت لازم به پیش بروند و نتیجهٔ ملموس و محسوس را برای تامین صلح در افغانستان، داشته باشد."

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان تأخیر در مذاکرات را نیاز زمان می‌داند: "روند مذاکرات جریان دارد. ما این پروسه را متوقف نکرده‌ایم. ولی اگر به خاطر بعضی مشوره‌ها برای مدت کوتاه وقفه به میان می‌آید، این روی برخی ملحوظات و نیازمندی روند مذاکرات است که به خاطر تقویت گفتگوها آمادگی بیشتر و خوب‌تر گرفته شود."

در این حال رسول طالب یک عضو هیئت مذاکره کنندهٔ دولت دیروز یک‌شنبه در نشست خبری آنلاین از قطر گفت، اگر طالبان در دوحهٔ قطر به میز مذاکره بر نگردد، دولت افغانستان پیش از امضای توافقی تیم مذاکره کنندهٔ خود را دوباره به کشور فراخواهد خواند.

رسول طالب، عضو هیئت گفتگو کنندهٔ حکومت افغانستان

هر چند، در نظر بود که هیئت‌های مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان و طالبان باید مرحله دوم مذاکرات را در پنجم ماه جنوری آغاز می‌کردند، اما به گفتهٔ حکومت، طالبان به بهانه‌های گوناگون به مذاکره حاضر نه شدند.

عدهٔ از اعضای هیئت مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان می‌گویند، یکی از دلایل ایجاد تأخیر و تعویق در مذاکرات این است که طالبان می‌خواهند دربارهٔ سیاست جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالات متحدهٔ امریکا پیرامون پروسه صلح افغانستان معلومات بدست آورند.