نگرانی اتحادیه اروپا از کشتار هدفمند خبرنگاران در افغانستان

آرشیف شماری از خبرنگاران در هنگام تهیه گزارش و خبر در کابل

با افزایش ۲۶ در صد خشونت در برابر خبرنگاران افغان در سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا و جامعه رسانه‌های افغانستان از قتل‌های هدفمند خبرنگاران ابراز نگرانی می‌کنند.

ماموریت اتحادیه اروپا در افغانستان گزارش سالانه کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان را برای حفاظت از آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در پرچم افغانستان مهم می‌داند.

بر اساس تویتی که این ماموریت روز جمعه (۱۷ دلو) نشر کرد، اتحادیه اروپا با رسانه‌های آزاد افغانستان مشارکت دارد و به وسیله کمک‌های مالی اضطراری و دفاع از آنها همکاری می‌کند.

گزارش سالانه کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، موارد خشونت با خبرنگاران در مقایسه با سال پیشتر از آن، ۲۶ در صد افزایش داشته است.

عبدالمُعید هاشمی رئیس کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان شام جمعه به رادیو آزادی گفت، ۲۰۲۰ برای رسانه‌ها در کشور، سال بدی بود.

آقای هاشمی گفت: " ۱۰۲ نوع خشونت درج شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ در صد افزایش یافته. ما در سال گذشته ۷ تن را از دست دادیم. ۱۰ خبرنگار ما لت و کوب شده. ۴۷ تن تهدید شده اند."

دو ماه اخیر سال ۲۰۲۰ مرگبار‌ترین زمان برای خبرنگاران در افغانستان بود و در این مدت پنج خبرنگار به شمول الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند در حملات بمبی و هدفمند جان باختند.

الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در ولایت هلمند

انیسه شهید خبرنگار افغان از تهدید‌های یاد می‌کند که کارمندان رسانه‌یی با آن روبرو اند.

او به خبرگزاری فرانس پریس گفته که نمی‌داند این گونه حملات از جانب کی‌ها به اجرا گذاشته می‌شود.

او گفت: "یک نگرانی کلان که میان خبرنگاران، نهاد‌های جامعه مدنی و خانواده کسانی که کشته می‌شوند، همین مسئله است که ما را کی می‌کشد؟ چرا؟ طالبان مسئولیت نمی‌پذیرند، داعش مسئولیت را نمی‌پذیرد. حکومت چیزی نمی‌گوید. همین مایه نگرانی ماست."

قتل‌های هدفمند خبرنگاران، فعالان مدنی و مقام‌های حکومتی، نگرانی‌های زیادی را در داخل و بیرون کشور به میان آورده.

پرسش همین است که کی‌ها در عقب چنین حملات قرار دارند؟

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل، طالبان را مسئول حملات هدفمند می‌داند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل

او می‌گوید: "گروهی تروریستی به خصوص گروه طالبان با اهداف منظم به یک روایت که قصد خلق آنرا دارند، یعنی ایجاد فاصله میان مردم و حکومت، تلاش می‌کنند، اما این که به تمام برنامه‌های‌شان موفق نمی شوند، بحث جدا است."

رئیس کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان جمعه شب (۱۷ دلو) به رادیو آزادی گفت که بنابر تهدیدها، شماری از خبرنگاران به بیماری‌های روانی مبتلا شده اند و حدود ۱۰ تن از آنها افغانستان را ترک کرده اند.

خان ولی کامران عضو یک نهاد غیردولتی در کابل است. او می‌گوید که از تهدید‌های فزاینده به ستوه آمده و خانواده اشرا از کابل به جای دیگری انتقال داده است.

او می‌افزاید:" تمام روز را با هراس سپری می‌کنیم. واقعاً زنده‌گی ما را با تهدید روبرو کرده اند. حتی بنابر همین تهدیدها، خانواده‌ام را به محل دیگری انتقال داده‌ام تا رفت و آمد به خانه ما وقفه‌یی باشد."

حکومت افغانستان بار‌ها از پیگیری قضیه‌های قتل خبرنگاران و فعالان مدنی سخن گفته اما تا هنوز رسیده‌گی کمتر به این قضیه‌ها شده است.

کمیته دفاع از خبرنگاران افغانستان انتظار دارد تا سال ۲۰۲۱ برای خبرنگاران در این‌کشور، سال آرامتر باشد، سالی که روز نخست آن با از دست دادن بسم‌الله عادل خبرنگار و مدیر مسئول رادیو "صدای غور" در موجی از نگرانی‌ها آغاز شد.