ناآگاهی از واکسین حیوانی؛ چالشی فراراه مالداران جوزجان

بازار فروش حیوانات در ولایت جوزجان

ناآگاهی برخی از مالداران از تطبیق واکسین حیوانی چالش اصلی فارم‌های مالداری در جوزجان پنداشته می‌شود.

مسئولان می‌گویند، آن‌هایی‌که در خانه‌هایی خود فارم کوچکی دارند، حیوانات‌شان را به تطبیق واکسین نمی‌برند، در حالیکه در هر ولسوالی جوزجان یک کلینیک سکتوری حیوانی موجود است.

اما آنهایی که تازه به نگهداری گاوداری روی آورده اند، از دولت می‌خواهند واکسین را رایگان در اختیار آن‌ها بگذارند، نه در بدل پول نقد.

داکتر محمد کریم ابراهیم مدیر عمومی صحت حیوانی ریاست زراعت جوزجان می‌گوید که بیماری‌های مختلف مثل چیچک و زردی حیوانات را می‌کشد.

توصیه داکتر ابراهیم به مالداران محلی این است: "کسی که علاقمند نگهداری حیوانات می‌شود اول باید واکسین آنها را در نظر بگیرد. در مقابل امراض ساری واکسین شوند. می‌توانند به زودترین فرصت با مصرف کم و عاید بیشتر بدست بیاورند."

آقای ابراهیم گفت: "در سال‌های اخیر بیکاری افزایش یافته و مردم به پیشه‌های سنتی از جمله گاو‌داری روی آورده اند."

اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت و مالداری می‌گوید سالانه حدود پنج میلیون مواشی شامل برنامه واکسیناسیون ملی در سطح کشور می‌شوند.

آقای رستمی افزود: "گسترش فارم‌های مالداری تأثیر مستقیم روی تقویت اقتصاد کشور دارد و تقویت سکتور مالداری و زمینه سازی برای افزایش مواد لبنی در ولایت‌ها مساعد می‌سازد."

به گفتۀ مالداران، این آمار نظر به شمار مواشی در هر ولایت ناچیز می‌باشد. در حالی که تنها در ولایت جوزجان حدود دو میلیون مواشی موجود است.