وزارت خارجه امریکا: خشونت‌ها در افغانستان ناپذیرفتنی است

نیروهای امنیتی در حال بررسی یک محل رویداد انفجار در کابل

وزارت خارجۀ ایالات متحده می‌گوید، خشونت‌ها در افغانستان ناپذیرفتنی است.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، ایالات متحده خواهان برقراری صلح و ثبات در افغانستان است.

نِد پرائیس سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: «خشونت‌ها در این کشور غیرقابل قبول است. طوریکه ما گفتیم ما در این مورد هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود داریم.»

نِد پرایس سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده

آقای پرایس گفت که لوید آستین وزیر دفاع امریکا همین اکنون یکجا با وزاری دفاع ناتو در بارۀ حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان بحث می‌کنند.

امروز پنج‌شنبه ۱۸ فبروری آخرین روز نشست دو روزۀ وزیران دفاع ناتو است.

جنرال اسکات میلر قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان روز چهارشنبه گفت که اگر خشونت‌ها در این‌کشور کاهش نیابند، رسیدن به موفقیت در گفتگوهای صلح خیلی دشوار خواهد شد.

ایالات متحده در ۲۹ ماه فبروری سال ۲۰۲۰ موافقتنامه صلح با طالبان را امضا کرد.

بر اساس آن، امریکا به خروج تمام نیروهای خود از افغانستان تا اول ماه می مکلف شده، مشروط بر این که طالبان روابط خود با گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده را قطع کنند، خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهند و با حکومت افغانستان دور میز مذاکره بنشینند.

اما گزارش‌ها می‌رسانند که، طالبان نه روابط خود را با القاعده قطع کرده، نه خشونت‌ها را کاهش داده و از اوایل جنوری امسال با تیم مذاکراتی دولت افغانستان دیدار نکرده اند.

ادارۀ جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفته که موافقتنامه میان امریکا و طالبان را بازنگری می‌کند. این در حالی است که گروه طالبان در یک نامه سرگشاده از ایالات متحده خواسته که توافق دوحه را به طور کامل تطبیق کند.

هیئت سیاسی گروه طالبان در قطر

امریکا در حال حاضر در افغانستان ۲۵۰۰ سرباز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در ادامۀ صحبت خود با خبرنگاران افزود که آنها از گفتگوها به عنوان تلاش‌ها برای صلح و پایان جنگ در افغانستان حمایت می‌کنند، اگر این گفتگوها در چوکات به گفته او یک توافق عادلانه و دوامدار، سبب برقراری صلح، امنیت و ثبات در افغانستان شود.

پیش از این طبق برخی از گزارش‌ها، ضمیر کابلوف نماینده روسیه برای افغانستان گفته بود که توافقی برسر نشست سه جانبه وجود دارد.

اما پرایس توافقِ سه جانبه میان ایالات متحده، روسیه و چین در باره مذاکرات صلح افغانستان را تأیید نکرد.