یک محقق سیاسی روس در مسکو به اتهام خیانت دستگیر شد

محکمه لیفورتووا در روسیه

یک محقق سیاسی روسی به اتهام خیانت در مسکو دستگیر شده است.

محکمۀ منطقۀ لیفورتووا (Lefortovo) در مسکو دیروز (۲۰ فبروری) با تائید این خبر گفت، دیموری ورونین حداقل تا ۱۳ اپریل در توقیف موقت باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها که از قول منابع نزدیک به تحقیقات گفته اند، ورونین به افشای اطلاعات محرم و در اختیار قرار دادن آن به یک ادارۀ استخباراتی غربی، متهم شده است.

در صورت محکومیت، دیموری ورونین محقق سیاسی روسی تا ۲۰ سال حبس و جریمه نقدی تا ۵۰۰ هزار روبل (۶،۷۵۹ دالر امریکایی) مواجه خواهد شد.

کمیته تحقیقات روسیه تا هنوز در مورد دستگیری او توضیح نداده است.

به گفتۀ مرکز خبر رادیو آزادی، در سالیان اخیر شمار اتهام‌های خیانت در روسیه بطور چشمگیر افزایش یافته است.

در این حال دیروز (۲۰ فبروری) یک محکمۀ مسکو، مدت حبس الکسی ناوالنی سیاستمدار اپوزیسیون کرملین را اندکی کاهش داد.

الکسی ناوالنی، منتقد کرملین

این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که ناوالنی در برابر حُکم محکمۀ ابتدائیه که او را در ارتباط به اختلاس به سه و نیم سال حبس محکوم کرده بود، استیناف‌طلب شد.

وادیم کوبزف وکیل مدافع الکسی ناوالنی، دیروز هنگام اعلام حکم محکمه در مورد موکل‌اش به خبرنگاران، گفت: "ما حکم امروز را پیش‌بینی کرده بودیم و آن را غیرقانونی می‌دانیم. هیچ چیز تغییر نکرده، همه استدلال‌های دفاعیه که توسط محکمۀ ابتدایی رد شده بود امروز رد شده است."

دیمتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز در کنفرانس خبری تلفونی روزانه‌اش در مسکو با اشاره به تصمیم محکمه در مورد ناوالنی به خبرنگاران گفت: "در اصل کثرت‌گرایی در صحنۀ سیاسی به اندازه کافی وجود دارد. افراد بسیار با کرملین مخالف هستند. کسی این کار را در چارچوب قانون انجام می‌دهد، کسی این کار را فراتر از مرز نجابت انجام می‌دهد، کسی این کار را در داخل قلمرو روسیه انجام می‌دهد و کسی هم این کار را با یک یا دو پا ایستاده روی خاک خارجی، انجام می‌دهد."

الکسی ناوالنی در ماه گذشته هنگام بازگشت از جرمنی در مسکو دستگیر شد.

اعتراض‌ها برای رهایی الکسی ناوالنی در روسیه

ناوالنی برعلاوۀ این که به اختلاس متهم شده، هنگام معالجه در جرمنی شرایط آزادی مشروط را نقض کرده و به یک عسکر جنگ جهانی دوم نیز تهمت کرده.

دیروز یک محکمۀ مسکو الکسی ناوالنی سیاستمدار مخالف کرملین را به تهمت بر این عسکر ۹۴ ساله مجرم شناخت و ۸۵۰ هزار روبل (۱۱ هزار و ۵۰۰ دالر امریکایی) جریمه كرد.

اما الکسی ناوالنی می‌گوید، همۀ اتهام‌های وارده بر او انگیزۀ سیاسی دارد.