اخاذی زورمندان محلی و افراد مسلح غیر مسئول از طویانه‌ها در غور

آرشیف

هنوز هم زورمندان محلی در برخی مناطق ولایت غور از طویانه اخاذی می‌کنند.

در ولایت غور مردم می‌گویند در برخی مناطق زورمندان مسلح غیرمسئول از مردم عادی تا ۳۰ درصد طویانه دختران‌شان را می‌طلبند.

طویانه از رواج‌های قدیمی باشندگان ولایت غور است.

خانوادۀ عروس از ۵۰۰ هزار الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی از خانوادۀ داماد می‌گیرد.

اما برخی باشندگان ولایت غور می‌گویند در مناطق‌شان افراد مسلح غیرمسئول مربوط به قوماندانان محلی از مردم ده الی ۳۰ فیصد طویانه دختران‌شان را می‌طلبند.

عبدالحق از روستای در غرب شهر فیروزکوه است.

آرشیف، رقص محلی افغانستان (اتن) در یک محفل عروسی

او می‌گوید که شش ماه پیش دخترش را در بدل شش صدهزار افغانی عروس کرده.

به گفتۀ او یک قوماندان مسلح غیرمسئول در منطقه‌شان از او یکصدهزار افغانی خواسته.

می‌گوید زمانی که آن مقدار پول را نداده، افراد آن قوماندان او را را لت کوب کرده‌اند. عبدالحق اکنون به جایی دیگری نقل مکان کرده.

عبدالحق گفت: "کدام دولت؟ دولت نیست، دولت غم کی را بخورد؟ من شکایت کرده هم نمی‌توانم. اگر شکایت کنم این آدم من را تهدید به مرگ می‌کند. او ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر دارد، زورگو است. هر کار که دلش بخواهد انجام می‌دهد بالای مردم."

برخی دیگر هم شکایت مشابهی دارند، مثلاً بی‌بی عروس ۴۵ ساله می‌گوید:" دخترهایی ما را که می‌دهیم به منطقه، دوصد دانه مال (گوسفند) می‌دهیم، ارباب‌ها و زورمندان که می‌آیند، می‌گویند که همین را با ما تقسیم کنید بالای ما زور و ظلم می‌کنند."

به گفتۀ این باشندگان، در کنار این که زورمندان محلی از طویانه دخترهای‌شان پول می‌گیرند، از حاصلات زمین‌های آنان نیز پول می‌ستانند.

صبور احمد باشندۀ ولسوالی شهرک ولایت غور است.

او از مسئولان چنین می‌خواهد: " دولت باید اقدام نماید این‌ها باید سرکوب شوند و دگر نا‌امنی را در ولسوالی‌ها و قریه‌ها افزایش ندهند."

مسئولان کمیسیون حقوق بشر غور می‌گویند حضور گروه‌های مسلح غیرمسئول باعث عدم تطبیق قانون شده است.

مبارک شاه شیر زاده سرپرست کمیسیون حقوق بشر غور است.

آقای شیر زاده می‌گوید: "میزان تطبیق قوانین در مناطق که تحت کنترول گروه‌های مسلح غیرمسئول قرار دارد کم رنگ است، حتا مردم به حقوق بشری خود دسترسی کمتر دارد. و دولت هم به دلیل این که شرایط مساعد نیست نمی‌تواند خدمات ارائه کند."

امیرداد پارسا سخنگوی پولیس غور اخاذی زورمندان محلی را تأیید می‌کند و می‌گوید که این گروه‌ها را جنگجویان طالبان حمایت می‌کنند.

موقعیت غور در نقشه افغانستان

آقای پارسا گفت: "به نحوی با طالبان مسلح همکار و هماهنگ می‌باشند. از همین فرصت پیش آمده استفاده می‌کنند. دست به آزار و اذیت مردم می‌زنند. ساحات که تحت کنترول و تصرف نیروهای امنیتی قرار دارد، نیروهای امنیتی اجازۀ این را به افراد مسلح غیرمسئول نمی‌دهند که دست به اخاذی و آزار و اذیت مردم بزنند."

طالبان در این مورد تا اکنون ابرازنظر نکرده‌اند.

پیش از این محمود اندرابی قوماندان لوای چهارم نظم عامۀ قول اردوی ۲۰۷ در غور در گفتگو با رادیو آزادی تعداد افراد مسلح غیرمسئول را در این ولایت ۳،۵۰۰ تن عنوان کرده بود.

ولایت غور در غرب افغانستان، ۱۰ ولسوالی دارد.

به گفتۀ مقام‌های امنیتی بسیاری از گروه‌های مسلح غیرمسئول هم اکنون در ولسوالی‌های شهرک، دولینه، مرغاب و فیروزکوه فعالیت می‌کنند.