خواست چین از امریکا: محدودیت‌های تجاری میان دو کشور را بردارید

وانگ یی، وزیر خارجه چین

چین امروز از اداره رئیس جمهور جو بایدن خواست که محدودیت‌های تجارتی میان دو کشور را بردارد و آنچه که پکینگ آن را مداخلهٔ بی دلیل در امور تایوان، هانکانگ، شینجین و تبت می‌خواند، متوقف کند.

وانگ یی وزیر خارجه چین این سخنان را امروز (دوشنبه، ۲۲ فبروری) در نشست (فروم) در بارهٔ روابط میان امریکا و چین بیان کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین در نشستی به اشتراک دانشمندان، دپلوماتان و خبرنگاران در وزارت خارجه این کشور دربارهٔ روابط میان چین و امریکا گفت: "ما می‌دانیم که اداره جدید ایالات متحده در بارهٔ سیاست خارجی‌اش بررسی و بازنگری می‌کند."

او افزود، آن‌ها امیدوار اند که سیاست‌گذاران ایالات متحده، همگام با زمان پیش برود، به روند جهانی واضح نگاه کند، از سؤ ظن‌های بیجا بپرهیزد، تعصبات را کنار بگذارد و برای اطمینان از توسعه روابط سالم و با ثبات میان چین و امریکا با دلایل منطقی برگردد.

آرشیف، بیرق‌های چین و امریکا

در حالیکه، ایالات متحده به روابط دوباره با چین بر می‌گردد، اما واضح نشده که آیا اداره جدید امریکا کدام تغییر اساسی را در سیاست‌های واشنگتن در قبال پکینگ به میان خواهد آورد.

چین در ارتباط به پیشینه تجارت، اختلافات ارضی با همسایه‌های خود و همچنان اتهام‌های دزدی و جاسوسی تکنالوژی قویا در مخالفت با واشنگتن است.

وانگ یی وزیر خارجه چین در ادامه سخنان خود گفت، چین قصدی برای ایجاد چالش یا جاگزینی ایالات متحده را ندارد و آمادهٔ همزیستی مسالمت‌آمیز و در جستجوی انکشاف مشترک با این کشور است.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا در اولین سخنرانیش در ۱۹ م ماه فبروری خطاب به جهانیان گفت، ایالات متحده و متحدان آن برای یک رقابت استراتژیک با چین باید مشترکا آماده باشند.

جوبایدن همچنان در سخنرانی‌اش در اجلاس سالانه امنیتی مونشن گفت که رقابت با چین دشوار است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

او افزود: "اروپا و ایالات متحده، مشترکا با متحدان‌شان در هند-پاسفیک، سخت کوشیده اند تا روابط ۷۰ ساله را نگهدارند."

وانگ یی وزیر خارجه چین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن هرچه زودتر سیاست‌هایش را عیار کند و تعرفه‌ها به گفته وی غیرمعقولش بر کالاهای چینی را از بین ببرد، تعزیرات بر شرکت‌های چینی، نهادهای تحقیقاتی و آموزشی را لغو کند و سرکوب غیر منطقی بر پیشرفت تکنالوژی چین را کنار بگذارد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ بر واردات چینی تعرفه‌ها را افزایش داد، ممنوعیت‌ها و سایر محدودیت‌ها را بالای شرکت‌های تکنالوژیکی و تبادلات اکادمیکی، وضع کرد.

همزمان، اداره پیشین امریکا همکاری‌های نظامی و دپلوماتیک با تایوان و وضع تعزیرات بر مقام‌های چینی متهم به بدرفتاری با اقلیت‌های مسلمان در شینجین و سرکوب آزادی‌ها در هانکانگ را، افزایش داد.