واکنش شورای امنیت به گزارش یوناما: طالبان مسئول بیشتر تلفات غیرنظامیان اند

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به گزارش تازۀ یوناما در مورد غیرنظامیان می‌گوید، گروه طالبان، بیشتر از آنچه که در گزارش گفته شده، مسئول تلفات افراد ملکی است.

هرچند شورای امنیت ملی افغانستان از تلاش سازمان ملل متحد برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در افغانستان استقبال می‌کند، اما می‌گوید، در جمع‌آوری ارقام دقت کامل شود.

در گزارش دیروز (۵ حوت) دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما آمده است که از اول ماه جنوری تا سی و یکم ماه دسمبر سال ۲۰۲۰ در جریان جنگ و خشونت‌ها در افغانستان بیش از ۳ هزار غیرنظامی کشته و اضافه از ۵ هزار غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

آرشیف، انفجار در کابل

بر اساس گزارش، گروه طالبان مسئول ۴۵ درصد تلفات غیرنظامیان در سال گذشتۀ میلادی بوده.
در گزارش، شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی مسئول ۸ درصد تلفات افراد ملکی در زمان مشابه خوانده شده.

در ادامه گفته شده است که نیروهای مسلح افغان مسئول ۲۲ درصد تلفات و نیروهای بین‌المللی مسئول یک درصد تلفات هستند.

در خبرنامۀ ناوقت دیروز شورای امنیت ملی افغانستان آمده است، در حقیقت مسئولیت طالبان بیشتر از آنچه است که در گزارش یوناما گفته شده.

شورای امنیت ملی مدعی است که طالبان، زمینۀ فعالیت اکثریت گروه‌های تروریستی را در افغانستان فراهم کرده‌اند و استفادۀ این گروه‌ها از خانه‌های مردم به عنوان سپر، سبب وارد شدن تلفات به غیرنظامیان می‌شود.

شاه محمود میاخیل، سرپرست و معاون اول وزارت دفاع ملی افغانستان هم ادعای مشابه دارد.

شاه محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع افغانستان

او دیروز در نشست حسابدهی دولت به ملت در کابل بیشتر گفت: "طالبان، زمانی که ما طالبان می‌گوییم، این گروه به تمامی گروه‌های تروریستی دیگر بشمول القاعده و داعش زمینۀ فعالیت را مساعد کرده و آن‌ها زیر چتر همین گروه فعالیت می‌کنند. آن‌ها جنگ را شدت بخشیدند و خشونت را کاهش ندادند. آن‌ها در یکسال گذشته بر ۱۳۲ ولسوالی و ۷ ولایت حمله‌های تهاجمی کردند تا آن‌ها را تصرف کنند."

یوناما در گزارش‌اش گفته است، از زمان آغاز مذاکرات بین افغان‌ها در ماه سپتمبر در دوحه، پایتخت قطر، خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته، خشونت‌های که تا کنون به گفتۀ سازمان ملل متحد، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی غیرنظامیان بشمول کودکان و زنان انجامیده.

اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر سه شنبه در حساب توییتر خود گزارش یوناما را ناقص خواند و ادعا کرد که عاملان اصلی تلفات افراد ملکی در آن ذکر نشده‌اند.

با وصف آغاز دور تازۀ دیدار هیئت‌های مذاکره کنندۀ صلح دولت افغانستان و طالبان، هنوز از میزان خشونت‌ها در کشور کاسته نشده.

دو طرف پس از نزدیک به ۴۰ روز در بیست و دوم ماه فبروری در قطر گردهم آمدند.

مردم از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا فوراً آتش‌بس کنند.