هشدار شورای انسجام ترانسپورت زمینی افغانستان از اعتراض‌های دوباره

بخشی از موترهای باربری در بندر تجارتی تورخم

شورای سراسری انسجام ترانسپورت زمینی افغانستان هشدار داده که اگر چالش‌های حمل و نقل در شاهراه‌ها حل نشود، دوباره دست به اعتراض خواهد زد.

مسئولان شرکت‌های خصوصی حمل و نقل افغانستان با انتقاد از حکومت گفته‌اند که چالشهای حمل و نقل در شاهراه‌ها همچنان پابرجا است.

آنها روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که مأموران امنیتی در شاهراهها به عوض تأمین امنیت، خود به مشکلی برای رانندگان تبدیل شده‌اند.

طلامحمد عثمانزی، رئیس شورای سراسری انسجام ترانسپورت زمینی به رادیو آزادی گفت که اگر به خواست‌های رانندگان رسیدگی نشود، بار دگر دست به اعتراض مدنی خواهند زد‌.

او افزود: "وزارت محترم داخله پولیس پوسته‌هایی را ایجاد کرده بخاطر امنیت ما. آنها را باید درست و در خدمت مردم قرار بدهد. خصوصا [نیروهای] خیزش مردمی که به‌نام حفاظت قریه و منطقه خود ایجاد شده‌اند، به باج‌گیری تبدیل شده‌اند. مافیای دولتی و غیر دولتی ما به آن تماس دارند‌ باید جدا اصلاح شود. ترافیک محترم در هرجای در هر بندر در چهار دروازه تمام شهرهای افغانستان به شمول کابل رانندگان ما را جور می‌دهند."

نذیراحمد خلیل، معاون این‌‌ شورا گفت که هنوز هم در شاهراه‌ها تا ۴۰ درصد چالش وجود دارد.

او افزود: "چالش‌ها در قسمت مسیر راه‌ها در حدود ۳۰- ۳۵ تا ۴۰‌ فیصد باقی مانده، همین‌گونه وزارت فواید عامه هم اقداماتی را کرده اقدامات عملی‌شان را خواهان هستیم."

با این‌همه، وزارت امور داخله می‌گوید که در پی اقدام این وزارت، شماری از مسئولان برکنار شد‌ه‌اند.

طارق آرین سخن‌گوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "ما ده‌ها شکایت از طریق واتس‌آپ دریافت کردیم‌."

طارق آرین سخن‌گوی وزارت امور داخله

آقای آرین افزود: از طریق شماره ۱۱۹ پولیس ما به آن پرداختیم. در آن‌جا تغییراتی آمد. در دو مرحله در ماه‌های گذشته تا ۱۸۶ نفر را برکنار کرده بودیم‌ از وظایف‌شان‌. به تاز‌گی پس از این‌که اقدام به منظور رسیدگی به شکایات ترانسپورتر‌ها صورت گرفت، ۱۴۵ تن دیگر از وظایف‌شان برکنار شدند. این موضوع برای ما نهایت جدی است و ما سرش کار می‌کنیم.‌ اطمینان‌ می‌دهیم که مقدار فیصدی که از مشکلات باقی مانده باشد، به آن رسیدگی می‌کنیم و ان‌شاءالله به‌زودی حل می‌شود."

پیش از این نیز رانندگان موترهای باربری در مسیر کابل-قندهار و قندهار-هرات در ۱۴ دلو به دلیل آنچه "اخاذی و رفتار نامناسب" پولیس خوانده بودند، دست به اعتصاب زده بودند. اگرچه پس از چند هفته اعتصاب و پادرمیانی مسئولان، اعتصاب‌شان پایان یافت، اما اکنون نیز می‌خواهند تا مشکل‌های دیگرشان نیز حل شود.