امرالله صالح: حزب‌التحریر غیرقانونی است و حق فعالیت سیاسی را ندارد

امرالله صالح معاون‌ نخست ریاست جمهوری افغانستان

معاون‌ نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته که حزب‌التحریر غیرقانونی است و حق فعالیت سیاسی و تبلیغاتی ندارد.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته که حزب‌التحریر در وزارت عدلیه ثبت نشده و دولت آن را‌ به رسمیت‌ نمی‌شناسد.

آقای صالح بامداد روز یک‌شنبه در صفحه فیسبوک‌ خود نوشت تا زمانی‌که این حزب ثبت نشود، حق تبلیغ و‌ تجمع ندارد و هرگونه فعالیت آن‌ غیرقانونی است.

او افزوده که شماری از فعالان این حزب روابط نزدیک فکری با گروه‌های هراس‌افگن دارند.

آقای صالح نوشت که در آینده نزدیک سیاستی درباره چگونگی برخورد حقوقی و قانونی با فعالان این جریان را بررسی می‌کند و تا‌ آن زمان باید کسانی‌که خود را متعلق به حزب‌التحریر می‌دانند، دست از فعالیت و تبلیغ علیه نظام بردارند.

در همین‌حال وزارت عدلیه نیز حزب‌التحریر را جریانی افراطی دانسته و گفته که این حزب بیشتر فعالیت هراس‌افگنانه می‌کند.

زکیه عادلی، معین امور اجتماعی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "اگر چه که نامش حزب است، حزب‌التحریر،‌ اما عملاً این حزب نیست. یک‌ جریان افراطی است که بیشتر هدفش احیای خلافت در جهان است و یک هدف داخلی‌هم ندارد و مربوط افغانستان‌ نیست. این یک حزبی است که از بیرون افغانستان شکل گرفته، اما فعالیت‌های خود را در افغانستان گسترش داده. بنابراین، به لحاظ ساختار تشکیلاتی و هدفی که یک حزب دارد، همان مشخصات و ویژ‌گی‌ها را ندارد. یک جریان ایدیولوژیک افراطی است که بیشتر با همان مسایل تروریستی، عضوگیری، افراد برای کارهای افراطی در آن ساحه فعالیت می‌کند."

بربنیاد معلومات این وزارت اکنون، ۷۲ حزب در این وزارت ثبت است، اما در پیوند به شمار حزب‌هایی که به‌گونه غیرقانونی فعالیت می‌کنند، آماری در دست نداد.

درباره فعالیت حزب‌تحریر خواستیم تا دیدگاه صیف‌الله مستنیر سخن‌گوی این حزب در افغانستان را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم، با این هم رومان اسرار یک عضو این حزب به رادیو آزادی گفت که این حزب برضد نظام ساخته شده توسط بشر است اما فعالیت تروریستی ندارد.

او افزود: "حزب تحریر تقریباً از ۶۳ الی ۶۵ سال از فعالیتش می‌گذرد و این یک گپ واقعیت است که علیه نظامی که ساخته دست بشر است نظام‌های که مثل سرمایه‌داری، کپیتالیزم، سوسیالیزم یا دموکراسی یا جمهوریت است علیه از این‌ها در سرتاسر جهان فعالیت دارد خود حزب‌التحریر، ولی این ادعای که از طرف بیرون‌ می‌آید سر حزب‌التحریر که حزب‌التحریر یک گروه تروریستی این کاملا اشتباه است چون فعالیت خود حزب‌التحریر فعالیت سیاسی و فکری می‌باشد نه به حیث از این‌که نظامی فعالیت کند یا به‌حیث تروریستی."

خواستیم تا در پیوند به فعالیت حزب‌التحریر دیدگاه وزارت امور داخله را نیز داشته باشیم، اما این وزارت به گفته‌های معاون نخست ریاست جمهوری اکتفا کرد.

پیش از این‌ نیز مقام‌های حکومتی نگرانی خود را از فعالیت این حزب بیان کرده‌اند.

عبدالله عبدالله در سال ۱۳۹۴ حزب‌التحریر را شاخه غیرنظامی جریان‌های تروریستی خوانده و فعالیت این حزب را تشویق جوانان به فعالیت‌های هراس‌افگنی دانسته‌بود.

این حزب خود را یک حزب سیاسی می‌داند که‌ بربنیاد ایدئولوژی اسلامی‌ استوار است.

حزب‌التحریر یک شبکه بین‌المللی است که از سوی تقی‌الدین النبهانی عالم فلسطینی در سال ۱۹۵۳ میلادی در فلسطین تأسیس شد. این‌ حزب هدف از تشکیلش را از سرگیری سبک زندگی و خلافت اسلامی، دعوت جهان به اسلام، بازگرداندن رهنمودهای اسلامی برای مردم، مبارزه با نظام‌ها و افكار کفری می‌داند.

این گروه که در برخی از کشورهای اسلامی مانند افغانستان، ازبکستان، یمن، تونس، تاجیکستان، فلسطین، سوریه، عراق و حتی شماری از کشورهای غیر اسلامی‌ مانند هالند، دنمارک، سویدن، بریتانیا فعالیت می‌کند، از سوی برخی کشورها به شمول افغانستان فعالیت آن هراس‌افگنی خوانده شده‌است.

حزب‌التحریر ۱۸ سال پیش در سال ۲۰۰۳ فعالیتش را در افغانستان‌ آغاز کرد و تاکنون فعالیت آن در این‌ کشور پایان نیافته‌است.