انفجارِ هرات: ۷ کشته و ۵۱ زخمی؛ ارگ گروه طالبان را مسئول می‌داند

انفجار موتربمب در حوزه چهاردهم امنیتی ولایت هرات

مسئولان محلی هرات می‌گویند که در نتیجه اتفجار موتربمب در حوزه چهاردهم امنیتی، ۷ تن کشته و ۵۱ تن زخمی شده‌اند. این مسئولان می‌گویند که این انفجار خسارات هنگفت مالی به حوزه ۱۴ پولیس و خانه‌های مسکونی وارد کرده‌ است.

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان گروه طالبان را مسئول این حمله دانسته و این گروه را متهم کرده که فرصت به وجود آمده صلح را ضایع می‌سازند. گروه طالبان در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان

از ۷ فرد کشته شده در این انفجار ۶ تن اعضای خانواده برادر میرخان هفت بلا است. خانه برادرش کاملاً فروریخته و تنها دو کودک زخمی از این خانواده باقی مانده.

او حالا تنها به جمع آوری وسایل‌شان از زیر آوار تلاش می‌کند.

او می‌گوید: "هیچ کس نمانده و خودش و یک طفل کوچک‌اش مانده است. خدا بهتر می‌ماند که زنده باشد؟ وقتی مادر نداشته باشد، طفل چه به کار هست و همین دنیا به درد وی چه می‌خورد."

انفجارموتر فلاینگ‌کوچ مملو از مواد انفجاری خانه عبدالشکور چهل‌ویک ساله را کاملاً ویران کرده.

به مانند او ده‌ها تن دیگر ازاین حادثه خساره‌مند شده اند.

او می‌گوید: "همان که مردنی نبود، دولت جلوگیری کرد و مرد و همان کسی که خون‌ریزی داشت، دولت جاده‌ها مسدود کرد، ما چه کار کنیم، ما ۲۰ سال عمر خود را سپری کردیم و یک خانه جور کردیم و آن خانه هم از بین رفت."

مسئولیت انفجار‌ موتر بمب را تا حال هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته، اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید که این انفجار کار گروه طالبان است.

این انفجار درکنارحوزه چهاردهم امنیتی و در میان صدهاخانه مسکونی صورت گرفته است.والی هرات گفته که مخالفان مسلح دولت موتر مملو از مواد انفجاری را منفجر کردند.

انفجار موتربمب در حوزه چهاردهم امنیتی ولایت هرات

با گذشت چندین ساعت از آغاز این رویداد ارقام تلفات از سوی مقام‌های محلی ضد نقیض گزارش شده.

والی رقم تلفات ناشی ازاین انفجار را ۵۳ زخمی و ۷ کشته اعلام کرده.

اما محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزه‌وی هرات به رادیوآزادی گفته که ۵۱ تن به شمول زنان وکودکان دراین حادثه زخمی شده و ۷تن دیگر کشته شده‌اند.

او گفت:‌ "در حادثه شب گذشته ۵۱ مجروح داشتیم که ۲۰ خانم بودند، هشت طفل، ۱۵ مرد، هشت مجروح نظامی بودند. هفت فوتی داشتیم که به‌شمول سه طفل، دو خانم و دو مرد و از مردان هم یک نفر نظامی است."

انفجار موتر بمب در هرات با واکنش ارگ ریاست جمهوری افغانستان مواجه شده است.

در اعلامیه ارگ، به نقل از محمداشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان آمده است که طالبان با ادامه جنگ فرصت فراهم شده به‌خاطر صلح را "ضایع" می‌سازند.

هراتیان از افزایش انفجار موتر بمب نگران هستند؛ چرا که درجریان ماه جاری این سومین انفجار موتربمب درولایت هرات است.

درسیزده هم ماه حوت یک موتربمب درکنارحوزه سیزده هم شهرهرات انفجارکرد. دفاترحوزه‌های امنیتی درمیان خانه‌های مسکونی موقعیت دارد، حالا باشنده‌گان ازاین بابت نگران هستند و ازمقام‌های امنیتی می‌خواهند که برای جلوگیری از احتمال رویداد‌های مشابه باید تدابیرجدی امنیتی را روی دست گیرند.