دیدبان حقوق بشر: طالبان زندانیان دربند را شکنجه می‌کنند

زندانیان رها شده از یک زندان طالبان توسط نیروهای امنیتی افغانستان

یک مقام مسئول سازمان دیدبان حقوق بشر(هیومن ریتس واچ) گروه طالبان را به داشتن زندان‌های مخفی و شکنجۀ زندانیان موجود نزد آن‌ها متهم کرده است.

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیا در این سازمان به رادیو آزادی گفت که از مدت‌ها به این‌سو همچو زندان‌های مخفی بخشی از منازعۀ جاری در افغانستان است.

بانو گاسمن می‌گوید: "ما جزئیات این زندان‌ها که توسط طالبان اداره می‌شوند، ارائه کرده‌ایم. ما با زندانیان سابق و جنگجویان طالبان مصاحبه كرده ایم كه جزئیات برخی از موارد، جزا در این زندان‌ها را تشریح کرده‌اند، از جمله مواردی كه برای گرفتن اعتراف مورد لت و کوب قرار گرفته اند. در برخی موارد، مردم شاهد اعدام افراد متهم به داشتن روابط با دولت بوده اند. از مدت‌ها به این‌سو همچو زندان‌ها بخشی از منازعۀ جاری و ناکامی طالبان در انکار از شکنجه بوده، اما آن‌ها به وضاحت این کار را می‌کنند."

پاتریشا گاسمن، معاون بخش آسیای دیدبان حقوق بشر

عدم موجودیت وکیل مدافع در زندان‌های طالبان، لت و کوب، ترسانیدن و در مواردی کشتن زندانیان برای گرفتن اعتراف مواردی اند که سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این حال، ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، روز یک‌شنبه (۲۴ حوت) در صحبت با رادیو آزادی با رد این موضوع گفت: "ما هیچ زندان مخفی نداریم و هیچ زندان که در آن كسى شكنجه شود. همه کارها در زندان‌ها، طبق قانون شرعیت انجام می‌شود، بعد از تصمیم محکمه افراد به زندان فرستاده می‌شوند. باقی می‌ماند شماری از افراد نظامی که گرفتار می‌شوند، آن‌ها هم بعد از حکم محکمه، در زندان نگهداری می‌شوند. اینکه کسی لت و کوب و شکنجه می‌شود، حقیقت ندارد و تبلیغات است."

ادارۀ هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز در ماه گذشته در یک گزارش مفصل، وضعیت در زندان‌ها و توقیف‌خانه‌های دولتی افغانستان را ناگوار خوانده است.

این گزارش بر اساس مصاحبه با ۶۵۶ زندانی در ۶۳ زندان و توقیف خانه ۲۴ ولایت افغانستان تهیه شده است.

در این گزارش میزان شکنجۀ شدید زندانیان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ۳۰.۳ درصد نشان داده شده که در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی کمتر است.

در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در زندان‌ها و توقیف‌خانه‌های دولتی افغانستان ۳۱.۲ درصد نشان داده شده بود.

آرشیف، زندان مرکزی هرات

وزارت امور داخلۀ افغانستان در ماه گذشته گفت که تلاش‌ها برای جلوگیری از شکنجه را افزایش داده است.

به گفتۀ این وزارت زندان‌ها و توقیف‌خانه‌های این کشور از مدت حدود یک سال به این‌سو مستقل هستند، اما آن‌ها موضوع شکنجه زندانیان را دنبال می‌کنند.

زندان‌های افغانستان گاه و بیگاه شاهد اعتصاب زندانیان نیز بوده است، اخیراً در نتیجۀ درگیری بین زندانیان در زندان پلچرخی در کابل که علت آن تا هنوز روشن نشده، حداقل یک تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.