ایالات متحده خواستار آزادی زندانیان سیاسی در بلاروس شده است

آرشیف: یک زندان در بلاروس

ایالات متحده خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در بلاروس شده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفته که بیش از ۲۹۰ شهروند بلاروس زندانی سیاسی هستند و امریکا در مبارزه برای آزادی، در کنار مردم بلاروس قرار دارد.

کشور بلاروس از انتخابات ماه اگست سال ۲۰۲۰ میلادی به اینسو که الکساندر لوکاشنکو خودش را برای شمشمین بار برندۀ اعلام کرد، دستخوش اعتراضات بوده است.

تظاهرات کنندگان می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری ماه اگست سال گذشته در بلاروس، تقلب گسترده صورت گرفته است. آنها خواستار انتخابات مجدد و استعفای الکساندر لوکاشنکو هستند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا دیروز(۲۵ مارچ) که با تاسیس بلاروس کوتاه مدت مستقل در سال ۱۹۱۸ مصادف بود، در تویترش نوشته که"ما در مبارزه برای آزادی در کنار بلاروس هستیم."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا

سویتلانا سیخانوسکایا رهبر اپوزسیون بلاروس که در تبعید بسر می برد و طرفدارانش می گویند که در انتخابات ۹ اگست سال گذشته پیروز شده، از مردم این کشور خواسته که برای احیای دموکراسی به تظاهرات‌شان ادامه دهند.

تا اکنون در جریان تظاهرات به رهبری خانم سیخانوسکایا، در نتیجۀ سرکوب شدید دولت بلاروس، بیش از ۳۰۰۰۰ تن دستگیر شده اند.

خانم سیخانوسکایا در یک سخنرانی ویدیویی ۲۳ مارچ، خطاب به مردم بلاروس گفت: "بلاروسی‌های عزیز ، در مورد یک سال پیش، در مورد خود، در این وقت، فکر کنید. شما از این واقعیت خسته شده اید که دولت دایماً به مردم دروغ می‌گوید و آنها را تحقیر می‌کند. شما در آشپزخانه‌های خود بحث می‌کنید که دیگر نمی‌توانید اینطور زندگی کنید، اما باور ندارید که می‌توانید چیزی را تغییر دهید. شما هنوز تصور هم نمی‌توانید که در دو ماه دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای ما زندگی جدید در تابستان آغاز خواهد شد."

سویتلانا سیخانوسکایا رهبر اپوزسیون بلاروس

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا همچنان خاطر نشان ساخته که بیش از ۲۹۰ شهروند بلاروس زندانی سیاسی هستند و به وضعیت ایهار لوسیک و ماریا کالسنیکاوا اشاره کرده است.

ماریا کالسنیکاوا با اتهامات جرایم امنیت ملی روبرو است. حامیان‌اش این اتهامات را پوچ و بی‌اساس خوانده اند.

ایهار لوسیک ویبلاگ نویس مشهور بلاروس و مشاور رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی به اتهاماتی که طرفدارانش می‌گویند جعل شده، از ماه جون به اینسو زندانی است.

اعلامیۀ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا یک روز بعد از آن صادر شده که دو عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا، گریگوری میکس نماینده دموکرات از نیویورک و مایکل مک کال نماینده جمهوری خواه از تگزاس نیز خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در بلاروس شده اند. آنها همچنان متعهد شده اند که از جنبش دموکراسی خواهی در بلاروس حمایت می‌کنند.