واکنش تند ولسی جرگه به ادامه سرپرستی در شماری از وزارت‌ها

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان

ادامه سرپرستی در شماری از وزارتخانه های افغانستان واکنش تند ولسی جرگه را بر انگیخته است.

میر رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه (۱۶ حمل) مجلس گفت که ادامه سرپرستی‌ها سبب فساد در وزارتخانه‌ها شده است.‌ او از حکومت خواست تا بی‌درنگ به سرپرستی پایان دهد: "سرپرستی زمینه‌ساز گسترش فساد اداری، صدمه زدن به شفافیت و پاسخ‌دهی است. تاکیداً از حکومت می‌خواهیم که به فرهنگ سرپرستی پایان داده و نامزد وزیران را به مجلس معرفی کند."

شماری از نمایندگان می‌گویند در وزارتخانه‌ها فساد وجود دارد، اما سرپرست‌ها به مجلس پاسخگو نیستند.

عبدالولی نیازی نماینده بدخشان می‌گوید: "وزیرانی که از اینجا رای می‌گیرند حکومت بیشتر از پنج تا شش ماه آنها را در وزارت نمی‌ماند. بعد می‌آید کسانی را که متهم به فساد بودند سرپرست تعیین می‌کند تا به پارلمان پاسخگو نباشند. امیدوارم جلو خودسری‌های ‌حکومت گرفته شود."

شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

شفیقه سخا یولچی دیگر عضو این مجلس و نماینده فاریاب می‌گوید: ​"از اینجا صدا بلند می‌کنم که به سرپرستی وزارت‌ها خاتمه داده شود، زیرا اینها قطعاً پاسخگو نیستند و احساس مسئولیت نمی‌کنند و وزارت‌ها کاملاً شاریده است، افراد مسلکی نیستند و بودجه در حال چور و چپاول قرار دارد."

پیش از این برخی از وزیران به شمول وزارت‌های مالیه، امور زنان، معارف، داخله، دفاع و صحت عامه که از مجلس رای اعتماد گرفته بودند، برخی آنها از سوی رئیس جمهور برکنار شدند و یا از سمت خود کناره گیری کردند، حالا با گذشت ماه‌ها اکنون این وزارت‌ها را سرپرست‌ها اداره می‌کنند.

اعضای ولسی‌جرگه بارها از ریاست جمهوری خواسته‌اند تا نامزد وزیران تازه معرفی کند، اما حکومت پاسخ روشنی نداده است.

حکومت به درخواست تازه مجلس هم پاسخی نداده است. تلاش رادیو آزادی هم برای دانستن نظر حکومت در این مورد به نتیجه نرسید.

دو هفته پیش ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته بود که به زودی نامزد وزیران تازه به مجلس برای گرفتن رای اعتماد معرفی می‌شوند.

نمایندگان انتقاد کرده‌اند که در وزارتخانه‌ها عزل و نصب‌های غیرقانونی، توقف یا برخورد سیاسی با پروژه‌های انکشافی ۱۴۰۰ در برخی وزارت‌ها همچنان ادامه دارد.