اشرف غنی و زلمی خلیل‌زاد روی آمادگی‌های نشست ترکیه گفت‌وگو کردند

دیدار اشرف غنی با زلمی خلیل‌زاد در کابل

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای گفتگو با مقام‌های افغان به کابل سفر کرده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان برای گفتگو با مقام‌های افغان در حالی وارد کابل شده که براساس گزارشها، قرار است تا شش روز دیگر نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان برگزار شود.

آقای خلیل زاد امروز (شنبه، ۲۱ حمل) با محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرده است.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی رئیس جمهوری به رادیو آزادی گفت که دو طرف در مورد نشست آینده ترکیه در مورد صلح این کشور گفتگو کردند.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

بانو مورچل افزود: "محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پیش از چاشت امروز با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در ارگ دیدار کرد. دو طرف در مورد پیشرفت‌ها در روند صلح و آمادگی‌ها برای نشست ترکیه گفتگو کردند."

آقای خلیلزاد همچنین با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی با حضور شماری از چهره‌های سیاسی دیدار کرده است.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی گفته که در این دیدار آقای خلیلزاد از ادامه کمک‌های امریکا پس از موفقیت روند صلح با افغانستان اطمینان داده و از طرح واحد برای نشست ترکیه حمایت کرده است.

آقای خوزون گفت: "جانب امریکا از طرح واحد زیر چتر شورای عالی مصالحه ملی ایجاد شده حمایت اعلان کرد و توقع داشت که هیئت دولت با طرح واحد در نشست استانبول اشتراک کند. رئیس شورای عالی مصالحه ملی به او اطمینان داد که هیئت دولت افغانستان با طرح واحد و هیئت واحد در نشست ترکیه شرکت می‌کند."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان سه روز پیش هنگام توضیح طرح خود در مورد صلح افغانستان از آمدن زلمی خلیلزاد به کابل در این هفته خبر داده بود.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در حالی به کابل سفر می‌کند که قرار بود کمیته توحید طرح‌های شورای عالی مصالحه ملی امروز نتیجه کارخود را به شورای عالی مصالحه ملی ارائه کند.

اما یک منبع در این شورا به رادیو آزادی گفته که به دلیل برگزار نشدن نشست، این طرح فردا ارائه خواهد شد.

شورای عالی مصالحه ملی گفته که ۳۶ طرح برای نشست استانبول ارائه شده است. فریدون خوزون سخنگوی این شورای پیش از این گفته که طرح آقای غنی هم مشمول این طرح‌ها است.

در طرحی که قرار است از سوی شورای عالی مصالحه ملی به نشست ترکیه ارائه شود، بر نظام جمهوری اسلامی، حقوق اساسی مردم، حقوق بشر، یک شخص یک رای، حضور معنی‌دار و عادلانه همه در نظام، پایان جنگ در افغانستان و تضمین‌های منطقه‌ای و جهانی برای عملی شدن توافقنامه صلح تاکید شده است.

طالبان هنوز به گونه رسمی در مورد آمادگی‌های خود برای شرکت در نشست ترکیه چیزی نگفته‌اند، اما منابع آنها در قطر به رادیو آزادی گفته که رهبران‌شان سرگرم مشوره برای اشتراک در این نشست هستند.

براساس گزارش‌ها، قرار است نشست ترکیه تا شش روز دیگر در شهر استانبول برگزار شود.

دیروز در گزارش‌های پخش شده گفته شد که سازمان ملل موضوعات مورد بحث در کنفرانس ترکیه را با طرف‌های دخیل در این نشست در میان گذاشته است.