تأکید روحانی بر تعهدات ایران در زمینۀ عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز(شنبه، ۲۱ حمل) هنگام بازدید از راه اندازی سنترفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای نطنز به مناسبت روز ملی تکنولوژی هسته ای، بار دیگر بر تعهدات ایران در زمینۀ عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرده است.

در گزارش زنده که از شبکه تلویزیون دولتی ایران نشر شد، دیده می‌شود که حسن روحانی دستور تزریق گاز یورانیوم را به سنترفیوژ های (۱۶۴- IR-۵) و (۳۰- IR-۵) و آزمایشات تخنیکی دستگاه‌های IR-۹ را صادر می‌کند.

شبکه تلویزیون دولتی ایران اعلام کرده که در این مراسم از ۱۳۳ پیشرفت در سال گذشته در سکتورهای صنعت هسته‌ای بیشتر در عرصه‌های طبی، انرژی و زراعت پرده برداری شده است.

راکتورهای تحقیقاتی ایران

حسن روحانی در سخنرانی تلویزیونی‌اش با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز و برای اهداف ملکی است، با اشاره به توافقنامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی گفت: "یک از آثار پر افتخار برجام(توافقنامه ۲۰۱۵ ) این بود که صنعت و فناوری هسته‌ای را در ایران بطور کامل قانونی کرد. اینکه می‌گویم قانونی کرد، یعنی حق ملت ایران را باز ستاند، این حق ملت ایران بود، آنها بی‌جهت می‌گفتند، شما این حق را ندارید و تخلف کردید."

به نوشته خبرگزاری رویترز، ایران در پاسخ به خروج دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافقنامه، از محدودیت‌های وضع شده بر فعالیت‌های اتمی این کشور، سرپیچی کرده است.

واشنگتن و تهران در گفتگوهای غیرمستقیم این هفته در ویانا در مورد چگونگی بازگشت هر دو جانب به تعهدات کامل به اساس توافق نامۀ ۲۰۱۵، موضع گیری‌های شدید در برابر هم داشتند. ایران خواستار رفع فوری همه تحریم‌های بین‌المللی شده است.

اما حتی فعالان سیاسی عملگرا در تهران هم رفع فوری همه تحریم‌ها را ناممکن دانسته، مشکل اساسی را در شیوۀ تفکر جمهوری اسلامی ایران می دانند.

مصطفی هاشمی‌طبا نامزد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ایران در گفتگو با صدای جمهوری اسلامی گفته است: ‌"مگر اینکه یک روش تدریجی و تفاهمی را بپذیریم. مهم نیست که همه تحریم‌ها فوراً رفع شود، حالا اگر تحریم‌ها هم رفع شود، معاملات بانکی ما مشکل دارد، فرض کنیم اگر اروپایی‌ها بخواهند با ما معامله کنند، دیگر بطور نقدی معامله نخواهند کرد، بناً گره اصلی در فکر ماهست."

مصطفی هاشمی‌طبا نامزد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ ایران

در مذاکرات ویانا، مقامات اتحادیۀ اروپا بین طرفین باقی مانده در توافقنامۀ هسته‌ای و ایالات متحدۀ امریکا به هدف بازگرداندن این کشور به توافقنامۀ سال ۲۰۱۵ میلادی تلاش می کنند، تا در بدل وضع محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی بر تهران رفع شود.

ادارۀ رئیس دونالد ترمپ جمهور سابق ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۱۸ به شدت با این توافقنامه مخالفت کرده، از آن خارج شد و تحریم‌های شدید را بر تهران وضع کرد.

ایران نیز با تخطی از بسیاری محدودیت‌های هسته‌ای وضع شده در توافقنامۀ سال ۲۰۱۵ میلادی، به آن پاسخ داد.