حفیظ منصور: گفت‌وگوهای میان افغان‌ها در دوحه قطع شده است

حفیظ منصور عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان

به دنبال موضع‌گیری اخیر طالبان در واکنش به تغییر زمان خروج نیروهای خارجی، شماری از اعضای هیئت مذاکره‌ کننده دولت افغانستان از قطع گفت‌وگوهای صلح خبر داده‌اند.

حفیظ منصور، عضو هیئت مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان به رادیو آزادی گفت که مذاکرات صلح در قطر متوقف شده است: "در حال حاضر کدام گفت‌وگویی بین هیئت ما و طالبان وجود ندارد. از چندی به این‌سو گفت‌وگوها قطع شده."

طالبان نیز تأیید کرده‌اند که گفت‌وگوهای میان افغانان متوقف شده‌است.

ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که پس از اعلام تغییر تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در همه زمینه‌ها تجدید نظر می‌شود.

اخیراً دولت امریکا اعلام کرد که نیروهایش تا یازدهم سپتمبر از افغانستان بیرون خواهند شد. همزمان طالبان حضور خود در گفت‌وگوهای صلح را مشروط به خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان کردند.

مراسم افتتاحیه گفت‌وگوی میان افغانستان در قطر

گفت‌وگوهای صلح نمایندگان دولت و گروه طالبان در ۲۲ سنبله پارسال در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و پس از دو دور گفت‌وگو، مذاکرات آنها به بن‌بست رسید و حالا از توقف کامل آن خبر داده می‌شود.

با این همه، فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفت که این شورا آمادگی کامل دارد که در نشست استانبول شرکت کند: "آمادگی کامل از سوی جمهوری اسلامی افغانستان برای نشست ترکیه وجود دارد.‌ از سوی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان روی طرح واحد نیز کار شده و هر زمانی که این نشست برگزار شود، ما در آن اشتراک هم می‌کنیم و به نمایندگی از افغانستان یک طرح واحد هم ارائه می‌کنیم."

اگرچه پیش از این گفته شده بود که این نشست در ۲۴ اپریل برگزار خواهد شد، اما با اعلام موضع تازه طالبان، برگزاری این نشست در هالۀ ابهام قرار گرفته است.

گلبدین حکمتیار

با این حال،‌ گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان در یک نشست خبری در کابل از طالبان خواست که روند صلح را متوقف نکنند: "اگر برای رسیدن به صلح اراده دارید یا خود را مجبور به دوام‌ جنگ‌ می‌دانید، در هر دو صورت، نباید قطع رابطه با مذاکرات را اعلام کنید. شما کاری که با امریکایی‌ها انجام می‌دهید، میل‌تان، اما مذاکره با افغانان را قطع نکنید. شما در حال حاضر با افغانان در حال مذاکره هستید نه با امریکایی‌ها. توقف مذاکرات با افغانان دلیل و توجیه ندارد."

‎آقای حکمتیار تاکید کرد که مقاطعه با مذاکرات به سود طالبان نیست، چون به گفته او، ذهن همه افغانان و جهان را در برابر طالبان برمی‌انگیزد.

رهبر حزب اسلامی تأکید کرد که نشست استانبول باید برگزار شود و همه طرف‌های مربوط در آن شرکت کنند تا روند صلح به پیش برود.