تبصره شماری از روزنامه های جهان در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

چندین روزنامۀ غربی ونشریه‌های آنلاین در بارۀ آغاز خروج نیروهای امریکایی بتاریخ اول می از افغانستان و حملۀ روز جمعه در لوگر مطالب نشر کرده اند.

روزنامۀ گلوب ایند میل کانادا می‌نویسد که اکثریت قربانیان حمله در پل علم فارغان لیسه بودند.

روزنامه گاردین نیز از این حمله در لوگر یادآوری می‌کند که همزمان با آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صورت گرفت و ده‌ها تن را به خاک و خون کشاند.

روزنامه می‌افزاید که با آغاز خروج نیروهای امریکایی، جنگ و حملات در افغانستان شدت گرفته است.

دیگر نشریه‌ها و روزنامه‌های غربی نیز رویداد مرگبار لوگر را که همزمان با آغاز خروج قوای امریکایی صورت گرفت یک نمونۀ از جنگ و خشونتی عنوان می‌کنند که نیروهای امریکایی در افغانستان با خروج خود از این کشور پشت سر می‌گذارند.

در این میان روزنامۀ واشنگتن پست در بارۀ نگرانی قوت گرفتن دوبارۀ شبکۀ القاعده در افغانستان یک مطلب نشر کرده است.

این مطلب توسط دانییل بایمن یک تحقیق کنندۀ انستیتوت بروکنگز نوشته شده است.

او در این مطلب خود می‌گوید که با خروج نیروهای امریکا شبکۀ القاعده چنان نیرومند نخواهد شد که حملات تروریستی مانند یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ انجام دهد.

نویسنده شک دارد که طالبان روابط خود با القاعده را قطع کنند. او می‌گوید که امریکا با خارج کردن نیروهای خود از افغانستان امکانات را که برای سرکوب شبکۀ القاعده در این کشور و پاکستان دارد از دست خواهد داد.

دانییل بایمن در پایان مطلب خود می‌نویسد که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهند با خارج شدن نیروهای امریکایی از افغانستان فشار بر شبکۀ القاعده کاهش خواهد یافت. ولی شبکۀ القاعده به اندازۀ که هنگام حملات تروریستی یازدهم سپتمبر بر امریکا نیرومند بود اکنون نیست و با مشکلات بسیاری روبرو است.

نویسنده به این باور است که این بعید به نظر می‌رسد که خروج قوای امریکا از افغانستان منجر به حملات تروریستی بین‌المللی شود.

از سوی دیگر روزنامۀ سوت چاینا ماریننگ که از هانگ کانگ نشر می‌شود یک مطلب طولانی پیرامون خروج همۀ نیروهای خارجی از افغانستان نشر کرده می‌نویسد که بایدن با خارج کردن سربازان خود از افغانستان چین را با مشکل تروریزم در شین جین پشت سر می‌گذارد.

روزنامه می‌نویسد که با برگشت طالبان، این نگرانی وجود دارد که جنگ داخلی شدیدتر و حکومت ضعیف شود و چین با یک خلاء امنیتی در سرحدات غربی روبرو شود.

روزنامه می‌افزاید که پکینگ ضرورت جلوگیری اسلامگرایی افراطی را می‌بیند ولی اگر این کشور در افغانستان که قبرستان امپراطوری‌ها پنداشته می‌شود اقدام نظامی کند زنگ‌های خطر در روسیه و هند به صدا درآورده خواهند شد.

نشریۀ دیجیتال ژورنال نیز دریک گزارش خود از اندریو واتکینز کارشناس گروه بحران بین‌المللی نقل قول می‌کند که گفته است امریکا و متحدان ناتو از افغانستان عقب نشینی می‌کنند و به طرفین اصلی درگیری فرصت می‌دهند که طرف مقابل را بدون حضور امریکا آزمایش کند. نشریه از قول یک سرباز افغان بنام عبدالمالک در کندهار می‌نویسد که گفته است: "ما وطن آبایی خود را محافظت می‌کنیم و از هیچ تلاش برای دفاع از وطن دریغ نخواهیم کرد."