ویسا: طالبان افغان‌کُشی و قصاوت شانرا ثابت کردند

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

سرمقاله‌های روزنامه‌های امروز کابل به ادامه جنگ روان در افغانستان و وارد شدن تلفات به غیرنظامیان پرداخته اند

ویسا سرمقالهٔ امروزش را زیر عنوان "این جنگ فجیح جنگ افغان کشی است” نگاشته است.

روزنامه نوشته که چهرهٔ غیر اسلامی و غیرانسانی جنگ روان در افغانستان بیش از پیش نمایان می‌شود و بمب گذاری دیروز در پُل علم لوگر، که سبب کشته شدن شمار زیادی غیرنظامی شد و روزه افطار آنان را به خون آغشته کرد، گواه خوبی بر این ادعاست.

نویسنده در ادامه نوشته که اگر ادعا شود که انفجار در برابر پولیس محلی انجام شده است، اما با در نظر داشت تلفات غیرنظامیان، می‌توان گفت که این یک جنگ «بدبخت و غیرانسانی» است که هر روز فرزندان توانمند و منابع انسانی ارزشمندی را از مردم افغانستان می‌گیرد و آن‌ها را نابود می‌کند.

این سرمقاله چند پرسش را در پیوند با مشروعیت جنگ طالبان از این گروه مطرح کرده است و در ادامه نوشته از روزی که طالبان با امریکایی‌ها صلح کردند و به جنگ در برابر خواهران و برادران افغان خود ادامه دادند، ثابت کردند که آن‌ها یکی از طرف‌های افغان کشی و قصاوت در این جنگ هستند.

چگونه می‌توان آن را جهاد نامید؟ چگونه می‌توان آنرا جنگ آزادی با اشغالگران نامید که با اصطلاح این گروه با کفار آن‌ها آتش‌بس، اما برادر روزه‌دار مسلمان و خواهر محجبه خود را با بی‌رحمی بکشد و به جنگ در برابر آن‌ها ادامه دهد؟

در پایان مقاله نویسنده تاکید دارد که هم دولت و هم طالبان بدانند که در این جنگ هیچ برنده‌ای وجود ندارد.

روزنامه هیواد می‌نویسد که آتش‌بس و صلح بزرگ‌ترین خواست مشروع مردم افغانستان است.

این سرمقاله نویس نوشته: "افغانستان یک کشور اسلامی است، بیش از ۹۹ درصد مردم آن مسلمان هستند و بربنیاد اصول اسلامی زندگی می‌کنند، قوانین و شریعت اسلامی پایه و بنیاد زندگی مردم این کشور است، این مردم مصروف ادای رکن مهم اسلام "روزه دار" هستند و اینجا هیچ استدال دیگری وجود ندارد که افغان‌ها زیرنام‌های مختلف کشته شوند.

نویسنده مقاله ادعا می‌کند که جنگ برای کشته شدن افغان‌ها از سوی پاکستان انجام می‌شود و مقام‌های پاکستانی این جنگ را رهبری می‌کنند. نویسنده می‌خواهد سازمان ملل متحد برای پایان دادن به این جنگ تحمیلی دست به کار شود، زیرا دیگر قابل تحمل نیست و افغان‌ها در رابطه به دخالت پاکستان جدی هستند.

نویسنده در ادامه نوشته که نقش عالمان دین در افغانستان در برابر این جنگ روان که در آن بیشتر غیرنظامیان کشته می‌شوند بسیار مهم است.

سرمقاله نویس از موضع عالمان دین استقبال می‌کند که روز گذشته در دیدار با رئیس جمهور غنی جنگ روان را از منظر شریعت و دین ناروا خواندند.

روزنامه آرمان ملی نوشته در حالی‌که نشست ترویکا میان کشورهای امریکا، روسیه، چین، پاکستان با حضور طالبان تاکید به کاهش خشونت، جنگ و برقراری آتش‌بس دایمی کرده اما شام روز جمعه هنگام روزه افطار انفجار موتربمب در ولایت لوگر جان مردم بی‌گناه را گرفت.

سرمقاله نویس نوشته هرچند طالبان دست داشتن خود را در این حمله رد کرده اند، اما مقام‌های افغان رویداد را کار این گروه می‌دانند.

سرمقاله نویس در ادامه پرسشی را مطرح کرده که این حمله را هرگروهی که انجام داده باشد در نهایت قربانی آن چه کسانی هستند؟ افغان‌ها...!

در این سرمقاله آمده است: "مردم افغانستان از هرگونه نشست سازنده در مورد صلح افغانستان استقبال می‌كنند، اما از همه طرف‌های درگیری می‌خواهند كه دست از كشتن غیرنظامیان بردارند."

نویسنده در پایان در پیوند با قضیه افغانستان از کشورهای دارای نفوذ خواسته که فشارهای خود را در برابر طالبان برای محافظت از غیرنظامیان افزایش دهند.