هشت صبح: جامعه جهانی نتوانسته خشونت را در افغانستان کاهش دهد

آرشیف، روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز چهارشنبه کابل پوشش گسترده‌ی از موضوعات گونه گون مربوط به روند صلح، شدت جنگ، چگونگی مشروعیت جنگ و دهمین سالگرد کشته شدن اسامه بن لادن دارند.

هشت صبح نوشته است که با آغاز روند بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان شدت گرفته است و این شدت جنگ تلفاتی به دو سوی جنگ نیز وارد کرده است.

به باور نویسنده تصور می‌شود که هر دو طرف از مذاکرات صلح روی گردانده اند و می‌خواهند مسئله را از راه جنگ یکطرفه کنند.

در سرمقاله آمده، درگیری در هلمند، غزنی، فراه و برخی از ولایات دیگر نشان داده است که طالبان قصد دارند ولایات را تصرف کنند و چنین حرکتی در جریان روند صلح تغییر عمیقی در رفتار طالبان را نشان می‌دهد.

در سرمقاله نوشته شده که دولت افغانستان نیز در حالت دفاعی است، اما سرکوب طالبان را آغاز کرده است جنگ هلمند نمونه بارز آن است، که تلفات زیادی به طالبان در آن وارد شد.

به گفته نویسنده، شدت جنگ به این معنا است که هر دو طرف می‌خواهند تسلط خود را در میز مذاکره نشان دهند و در مذاکرات صلح به امتیازهای بیشتری دست یابند.

این نویسنده، جامعه جهانی را مسئول تشدید این جنگ می‌داند و نوشته است که جامعه جهانی نتوانسته است خشونت را در افغانستان کاهش دهد به ویژه در ماه مبارک رمضان که باید طالبان را به برقراری آتش‌بس تشویق کند.

در پایان این سرمقاله آمده است که اکنون به ظاهر کمتر دیده می‌شود که طالبان و دولت در میز مذاکره بنشینند.

به باور نویسنده اگر وضعیت چنین به پیش برود افغانستان به بی‌ثبات‌ترین کشور در منطقه مبدل خواهد شد.

روزنامه مسیر به نقل از رئیس جمهور غنی نوشته است که گفته بهانه طالبان برای ادامه جنگ پایان یافته است و پس از بیرون شدن نیروهای خارجی بهانه‌یی برای این گروه نمی‌ماند که این گروه بربنیاد آن به جنگ در برابر افغان‌ها ادامه دهد.

در سرمقاله آمده است، شکی وجود ندارد که جنگ روان اکنون هیچ توجیه و مشروعیتی ندارد، این جنگ نه تنها از سوی طالبان بلکه از سوی حکومت افغانستان نیز مشروعیت و توجیه ندارد.

در سرمقاله آمده که، هرطرف که به جنگ ادامه می‌دهد و یا از جنگ سخن می‌گوید و یا موضعش جنگی است، با خواست‌ها و آرزوهای مردم افغانستان در دشمنی هستند و از این‌رو این جنگ باید پایان یابد و به هیچ صورت نباید ادامه داشته باشد.

ویسا نوشته که، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا چندی پیش اعلام کرد که، هدف ورود نیروهای این کشور به افغانستان کشتن اسامه بن لادن بود، این کشور به این هدف خود رسیده است و سازمان القاعده نیز بگونه کامل ضعیف شده و به این بنیاد امریکا نیروهای خود را از افغانستان بیرون می‌کند.

در سرمقاله آمده است که سرانجام در دوم ماه می ۲۰۱۱ اسامه بن لادن در ایبت آباد نزدیک اسلام آباد پاکستان پیدا شد و در یک عملیات ویژه از سوی نیروهای امریکایی کشته شد.