هشت صبح: حمله در برابر «مکتب سیدالشهدا» جنایت ضد بشریت است

روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به حمله خونین دیروز (۱۸ ثور) در کابل و ادامهٔ حالت دفاعی نیروهای امنیتی افغان پرداخته اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح حمله موتر بمب‌گذاری شده در برابر مکتب «سید الشهدا» را جنایت ضدبشریت خوانده است.

سرمقاله‌نویس این حمله را زنگ آغاز احتمالی حمله‌ها در برابر دیگر مکتب‌ها خوانده است.

در سرمقاله این روزنامه از نهادهای امنیتی در جلوگیری از این رویداد انتقاد شده است. نویسنده تاکید کرده که عاملان این رویدادهای فاجعه‌آفرین به سطح ملی و بین‌المللی به دادگاه کشانیده شوند.

در سرمقاله نوشته شده است که متاسفانه حمله‌ها در برابر غیرنظامیان بیشتر شده است، حمله در برابر یک مکتب در کابل، حمله در برابر اشتراک کنندگان آزمون کانکور در لوگر، حمله به کارمندان صحت و ترور نعمت روان از مثال‌های روشن این حمله‌هاست.

به باور نویسنده، خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان روشن می‌سازد که هیچ کسی از حمله‌های گروه‌های مسلح و جنگجو در امان نیست اما مقام‌ها تنها کارشان نکوهش رویدادها شده و اقدامی برای جلوگیری از چنین رویدادها نمی‌کنند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند که حمله برغیرنظامیان باید جدی گرفته شود زیرا به باور نویسنده دلیل افزایش این حمله‌ها در برابر غیرنظامیان چشم‌پوشی از خشونت‌های گذشته در برابر غیرنظامیان بوده است.

در پایان این سرمقاله نویسنده سفارش کرده که جامعه جهانی باید به طرف‌های درگیر جنگ فشار وارد کند تا به زندگی غیرنظامیان احترام بگذارند و دگر چنین رویدادها تکرار نشوند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته که در کنار دیگر دستاوردها در ۲۰ سال گذشته، تشکیل نیروهای ملی امنیتی از دستاوردهای مهمی در این سال‌هاست.

در سرمقاله به فروپاشی نیروهای اردوی ملی پیشین به توطئه پاکستان در جریان جنگ‌های تنظیمی اشاره شده است و گفته شده است که پاکستان با کمک برخی از تنظیم‌های قراردادی اردوی با تجربه و حرفه‌یی افغانستان را فروپاشاند و از میان برد.

نویسنده افزون بر تاکید بر پشتیبانی از نیروهای کنونی اردو نوشته است که در حال حاضر نیروهای ملی و امنیتی با گروه‌های مسلح در حال مبارزه اند و از خاک خود دفاع می‌کنند که باید به گفته نویسنده از آنان پیشتیبانی شود.

نویسنده از حکومت خواسته است نیروهای اردوی ملی را بیشتر و خوب‌تر تجهیز کند و همچنین از بازرگانان خواسته است که با قربانیان خانواده‌های نیروهای اردوی ملی کمک‌های لازمی کنند.

  • صبح کابل

روزنامه صبح کابل، نوشته است در حالی‌که نیروهای خارجی در حال بیرون شدن از افغانستان هستند، خشونت‌ها در این کشور نیز افزایش یافته و بیشتر قربانیان آن غیرنظامیان هستند.

در سرمقاله آمده اکنون که نیروهای افغان در حالت دفاعی قرار دارند، در روند جنگ تغییری آورده نمی‌توانند.

نویسنده پیشنهاد کرده که نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی فعال بیرون شوند و حالت تهاجمی فعال را اختیار کنند.

در پایان سرمقاله آمده است، با این همه حکومت افغانستان باید برای یک دپلوماسی فعال در منطقه نیز کار کند تا متحدان جهان و افغانستان به این نتیجه برسند که بدون صلح راه دیگری وجود ندارد.