"ده‌ها آموزگار می‌خواهند رضاکارانه در مکتب سیدالشهدا تدریس کنند"

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

ده‌ها آموزگار درخواست داده‌اند که به دانش‌آموزان مکتب‌ "سیدالشهدا" و دیگر مکتب‌های ناحیه سیزدهم شهر کابل که با کمبود آموزگار روبرو هستند، تدریس کنند.

امان فرهمند، یکی از آموزگاران داوطلب و از سازمان دهندگان این اقدام داوطلبانه گفت که آموزگاران به گونۀ خودجوش برای روحیه‌بخشیدن به دانش‌آموزان و پر کردن ساعت‌های درسی آنان است.

آقای فرهمند افزود که تا حال بیش از سه صد تن حاضر شده‌اند که در این مکاتب تدریس کنند. او نام‌های آنها را در صفحه فیسبوکش منتشر کرده است.

به گفته او، بیشتر این معلمان داوطلب مردان هستند و شماری از زنان هم در میان آنها حضور دارند. او افزود که برخی از آنها کارمندان نهادهای مختلف و عده‌ای دیگر افراد تحصیلکرده بیکار هستند: "قرار است که امروز با مدیریت مکاتب هماهنگی کنیم. آنان به چه تعداد آموزگار نیاز دارند، متناسب به نیازمندی آن‌ها، دوستانی که درخواست داده‌اند را جذب می‌کنیم. تنها مکتب سیدالشهدا نیست، مکتب چهل‌دختران، فیض محمد کاتب، مکتب شهرک صفا و مکتب زینب‌کبرا هم هستند؛ یعنی اکثریت مکاتب غرب کابل به کمبود شدید آموزگار یا معلم دچار هستند."

رحمت‌الله و راضیه دو تن از آموزگاران داوطلب هدف خود را چنین توضیح دادند: "چون بسیار حادثه دلخراش و ضد بشری و انسانی در مکتب سید‌الشهدا رخ داد. به این لحاظ این‌ها خواستند که حداقل یک روحیه‌بخشی برای آنان باشد و این‌ها در آن‌جا مصروف تدریس شوند."

"زمانی که در غرب کابل می‌بینیم مکاتب بسیار زیاد است و استادان کم، شاگردان بیش‌تر هستند. به این دلیل که صنف‌های‌شان خالی نماند و وقت‌شان ضایع نشود ما تصمیم گرفتیم که رضاکارانه برای‌شان تدریس کنیم."

در همین‌حال دانش‌آموزان این مکتب گفته‌اند که در هر شرایطی به آموز‌ش‌ ادامه خواهند داد‌.

نادره حسینی یکی از دانش‌آموزان مکتب سید‌الشهدا: "واقعاً خوش‌حال هستیم که می‌آیند برای ما رایگان درس می‌دهند، وقتی این‌ها می‌آیند رایگان درس می‌دهند ما با دو برابر قوت که از این پیش داشتیم می‌رویم درس می‌خوانیم. ما شکست را هرگز قبول نمی‌کنیم. اگر یک آمنه کشته شده، هزار آمنه آماده ‌هستند که درس بخوانند."

با این حال برخی‌ها همانند صبرگل هستند که خانواده‌های‌شان دیگر اجازه‌ی رفتن به مکتب و مکان‌های آموزشی را برای‌شان نمی‌دهند، دلیل آن‌هم کشتار و حمله‌هایی است که جان هم سن‌وسالان‌شان را گرفت: "چندین بار ما را تهدید کردند ولی بازهم ما به رفتن خود به مکتب ادامه دادیم، تظاهرات هم کردیم ولی در مقابلش‌ چه شد؟ آمدند در مکتب ما انفجار دادند، ولی شخصاً من خودم و خیلی کس‌هایی دیگری است که خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند دیگر درس بخوانیم من را می‌گوید همین‌ دوستانت که رفت درس خواند صنف ۱۲ شد شهید شد آن‌ها چه شد که تو میری. مرا شخصاً نماندند که کورس بروم."

همچنین سخنگوی وزارت معارف گفته که پیش از این نیز تجربه‌هایی مشابهی وجود داشته که آموزگاران به‌گونه رضاکارانه تدریس کرده‌اند و نتیجه‌ای مثبت به‌همراه داشته‌است.

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان

نجیبه آرین گفت که اگرچه ۲۵ هزار آموزگار در کابل مشغول تدریس هستند، با آن‌هم بیش‌تر مکاتب با مشکل کم‌بود آموزگار روبرو هستند: "تا چالش معلمین حق‌الزحمه حل شود و ما بتوانیم که این معلمین را جذب کنیم، نه‌تنها در مکاتب حوزه سیزدهم بلکه در تمامی حوزه‌ها ما داریم معارف دوست‌هایی را که به‌گونه رضاکار در کنار معلمین رسمی ما تدریس می‌کنند و کوشش می‌کنند که مشکلات معارف خود را حل کنند."

این اقدام آموزگاران در حالی است که در حمله روز شنبه بر دانش‌آموزان مکتب "سید‌الشهدا" بیش از ۵۰ تن جان باختند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. .

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری به دنبال این حمله دیروز گفت که به سرور دانش معاون دومش دستور داده که در مشورت با اهالی منطقه، در دو هفته طرحی برای تأمین امنیت این منطقه ارائه کند.

این در حالی‌است که باشندگان ناحیه غرب در برخی وقت‌ها همچون روزهای مناسبتی مانند دهم محرم خود دست به‌کار شده و امنیت‌شان را تامین می‌کنند.