سفارت امریکا در کابل: حمله به‌مکتب سیدالشهدا، حمله بر حق تحصیل افغان‌ها است

یک دانش‌آموز زخمی‌ مکتب سیدالشهدا در غرب کابل

سرپرست سفارت امریکا در کابل در پیام عیدی خود حمله به مکتب سیدالشهدا در غرب کابل را حمله بر دختران و حق تحصیل تمام افغان‌ها دانسته است.

سفارت امریکا در کابل در پیامی به‌مناست عید فطر با اشاره به حمله با موتر بمب‌گذاری شده به مکتب دخترانۀ سیدالشهدا در غرب کابل، این حمله را وحشتناک و حمله بر دختران بی‌گناه و حق تحصیل تمام شهروندان افغانستان دانسته است.

روس ویلسون، سرپرست سفارت امریکا در این پیام گفته که امریکا به پشتیبانی قوی خود از آموزش و حقوق بشر در افغانستان از جمله حقوق ادامه خواهد داد.

روس ویلسون، سرپرست سفارت امریکا در کابل

آقای ویلسون تأکید کرده که کشورش خواهان حضور برابر زنان در تمام موارد به ویژه مشارکت معنی‌دارشان در مذاکرات برای به میان آمدن صلح عادلانه و پایدار است.

در همین حال دیبورا لاینز، نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در پیام عیدی خود گفته که او در این لحظۀ تأمل و تحمل در کنار تمام افغان‌هایی است که بیش از هر چیزی خواستار صلح هستند.

دیبورا لاینز، نمایندۀ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

بانو لاینز گفته که تلاش سازمان ملل متحد بر گردهم آوردن همه طرف‌ها در روند مذاکرات متمرکز است تا بهترین فرصت ممکن برای حل مسالمت‌آمیز موضوع افغانستان به دست آید.

او ابراز امیدواری کرده که عید فرصتی برای تأمل در مورد درد و رنج و حشتناک ناشی از درگیری باشد و همه با یک تعهد جدید برای صلح گرد هم آیند.

یوناما افزوده که سازمان از ۷۵ سال به این سو در کنار مردم افغانستان ایستاده و به این رود ادامه خواهد داد و قصد ترک افغانستان را ندارد.

از سوی دیگر اتحادیۀ اروپا خواستار توقف جنگ از سوی طالبان شده است.

سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان در پیامی عیدی خود نوشته که کلید اصلی آیندۀ افغانستان وحدت است و دنبال کردن اهداف کوچک و شخصی و یا پارچه پارچه نمودن کشور افغانستان را در مسیر خطرناک قرار می‌دهد.

در این پیام آمده که اتحادیۀ اروپا در این مرحلۀ مبهم و حساس به حمایت خود از افغانستان ادامه می‌دهد و متحدانه با اعضای این اتحادیه از روند صلح افغانستان حمایت می‌کنند.

این در حالیست که طالبان برای سه روز عید آتش‌بس اعلام کرده است. دولت ضمن استقبال از این اعلام طالبان، خواستار تمدید آن شده، ولی طالبان این درخواست را رد کرده‌اند. این آتش‌بس در پی چند هفته خونین اعلام شده است.