نگرانی زنان تجارت‌پیشه بامیان از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان

بازار فروش صنایع دستی زنان در بامیان

زنان تجارت‌پیشه در ولایت بامیان نگران اند که با خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان فضای فعالیت‌های اقتصادی برای آن‌ها محدود شود.

شمار زیاد زنان افغان تقریبا در ۲۰ سال گذشته از فرصت‌های پیش آمده با راه اندازی تجارت‌های کوچک و بزرگ در راستای توانمند سازی اقتصادی خود تلاش کرده‌اند.

معصومه ابراهیمی یکی از هزاران زن تجارت‌پیشه افغان در بامیان است. او با استفاده از این فرصت‌ها برای رسیدن به استقلالیت مالی گام برداشته و تلاش کرده برای خود و خانواده‌اش زندگی بهتری فراهم کند.

این مادر چهار فرزند می‌گوید، حدود ۱۱ سال پیش فعالیت‌های تجاری خود را در بخش تولید صنایع دستی آغاز کرد.

اکنون معصومه گذشته از آن که مخارج خانواه شش نفری خود را از همین راه تامین می‌کند برای ۵۰ خانم دیگر هم فرصت‌های شغلی فراهم کرده است.

زنان تجارت پیشه در بامیان

معصومه می‌گوید با ناهنجاری‌ها و دیدگاهای مخالف کار زنان مبارزه کرده تا به اینجا رسیده. اما حالا نگران است که با خروج کامل نیروهای خارجی حاصل این مبارزه‌ها و تلاش‌ها از بین رود.

ابراهیمی می‌گوید، دست‌آوردهایش نباید از دست رود: "حالا نگرانی از قبل خیلی زیادتر شده. اگر صلح نشود بازهم طالبان بیاید زنان را اجازه کار به بیرون خواهد داد؟ من در این چند سال برای این کار خیلی زحمت کشیدم، خیلی سختی‌ها را دیدم. حاضر نیستم این فرصت را که برای خود و خانواده‌ام و دیگر زنان فراهم کردم از بین رود".

خانم ابراهیمی می‌افزاید که زنان افغانستان نسبت به ۲۰ سال گذشته تغییر کرده و نمی‌گذارند که کسی آن‌ها را از حقوق‌شان محروم کند.

اما به گفته او اظهارات طالبان در مورد حقوق زنان واضح نیست.

ابراهیمی گفت: "طالبان بیاید بنشیند با مردم کنار بیایند. طالبان می‌گوید اسلام. حضرت خدیجه خودش تجار بوده طالبان باید این موارد را در نظر بگیرد. حالا مهم این است که طالبان اسلام را چه معنا کنند".

بازار فروش محصولات زنان در بامیان

زنان افغان پس از سقوط رژیم طالبان به دست‌آوردهای زیاد نایل شده‌اند و زمینه فعالیت در بخش‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای‌شان فراهم شده است.

در حال حاضر شمار زیاد زنان به شمول صابره ۱۹ ساله در بازارچه هنر بامیان مشغول تولید و فروش صنایع دستی اند.

آنان از روزی هراس دارند که طالبان به قدرت بازگردد و فرصت این فعالیت‌ها از آن‌ها گرفته شود.

صابره می‌گوید: "قرار است که تمام نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شود. این چیزی است که تمام مردم را نگران کرده. اگر دوباره جنگ و خشونت در کشور صورت بگیرد چیزی که در این اینجا خیلی مشخص است زنان زیاد متضرر می‌شوند".

حاضر نشدن طالبان به میز مذاکره و خروج نیروهای خارجی از افغانستان عامل‌های عمده نگرانی زنان تجارت پیشه در بامیان اند.

خروج نیروهای بین‌المللی در اول ما می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر پایان یابد.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

زنان تجارت‌پیشه بامیان به شمول معصومه و صابره از جامعه جهانی می‌خواهند، تا زمانی که سرنوشت صلح افغانستان روشن نشده نگذارد که نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند.

هرچند ایالات متحده امریکا گفته پس از خروج نیروهای‌شان افغانستان را تنها نخواهد گذاشت، اما این وعده‌ها بخاطر تجربه‌های تلخی که زنان افغانستان از دوران حاکمیت طالبان دارند برای‌شان چندان دلگرم کننده نیست.