صبح کابل: برگشت دوباره‌ای القاعده، امریکا می‌رود یا می‌ماند؟

روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های خود به موضوعات برگشت گروه القاعده پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، مانع‌ها بر سر راه روند صلح و گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان پرداخته اند.

  • صبح کابل

روزنامه‌ی صبح کابل در سرمقاله‌ی خود نوشته: برگشت دوباره‌ای القاعده، امریکا می‌رود یا می‌ماند؟

سرمقاله‌نویس نوشته است، با آن که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا هنگام اعلام خروج نیروهایش از افغانستان گفت که القاعده از بین رفته است، اما بارها رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این گروه درحال تنظیم دوباره‌ی افرادش است.

در ادامه آمده که استخبارات افغانستان نیز این موضوع را درک کرده و هراس دارد که القاعده یک بار دیگر به کمک طالبان تهدیدی برای جهان مبدل شود.

نویسنده با اشاره به سخنان دیروز (۸ جوزا) احمد ضیا سراج، رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان که گفته بود القاعده فعالیت‌اش را به گونه‌ی منظم در چند ولایت افغانستان آغاز کرده، نوشته که امریکا هنوز هم به هدف جنگ خود در افغانستان دست نیافته است.

نویسنده تاکید کرده که طالبان در توافقنامه‌ی دوحه با امریکا تعهد کرده که روابط خود با القاعده را قطع می‌کند.

  • هیواد

روزنامه‌ی هیواد در سرمقاله‌ی خود نوشته که با گسترش تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان دشمنان این کشور تلاش‌های‌شان برای ادامه‌ی جنگ را گسترش داده‌اند.

سرمقاله‌نویس هیواد نوشته که در حال حاضر تمام تلاش دشمن این است که روند صلح افغانستان را با ناکامی مواجه کند. ادعایی که طالبان آن را بارها رد کرده و گفته طرفدار گفت‌وگوهای صلح است.

در ادامه آمده که طالبان باید پس از خروج نیروهای خارجی جنگ را متوقف کنند، چون به باور نویسنده "این ناروا به شمار می‌رود و برادرکشی است."

به باور نویسنده، در این جنگ بیشتر از همه مردم متضرر می‌شوند، کشته می‌شوند و زیان‌های مالی را متقبل می‌شوند.

سرمقاله‌نویس در پایان بر طالبان افغانستان صدا می‌زند که از جنگ دست بکشند و خشونت‌ها را متوقف کنند.

به گفته‌ی سرمقاله‌نویس، در حال حاضر این جنگ زیاد پرخطر شده و در این جنگ طالبان، القاعده، داعش و دیگر گروه‌های ترورستی سهیم هستند و رهبری آن از سوی پاکستان صورت می‌گیرد.

  • افغانستان

و روزنامه‌ی افغانستان در سرمقاله‌ی خود با اشاره به گسترش سریع موج سوم کرونا در افغانستان آن را یک زنگ خطر برای این کشور دانسته است.

سرمقاله‌نویس نوشته که اقدام اخیر وزارت صحت‌ عامه مبنی بر رخصتی دو هفته‌ای نهادهای آموزشی و تحصیلی نشان می‌دهد که افغانستان یک بار دیگر با حالت جدی ویروس کرونا مواجه است.

به نوشته‌ی نویسنده، موج سوم کرونا در حالی در افغانستان در حال گسترش است که شیوع این ویروس در کشورهای همسایه نیز گسترش یافته است.

اما نویسنده موضوع دیگری را نیز پیش‌بینی کرده، می‌گوید که وزارت صحت عامه افغانستان می‌خواهد یک بار دیگر بخاطر جلب کمک‌ها ظاهرنمایی کند و مردم از آن هراسان شوند.

این در حالیست که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۶۵۴ مورد مثبت ویروس کرونا در سراسر افغانستان به ثبت رسیده است.

بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامه‌ی افغانستان در دو روز گذشته ۲۰ فرد مبتلا به این ویروس جان باخته اند.

بر بنیاد آمار رسمی تا به حال شمار واقعه‌های مثبت ویروس کرونا در افغانستان به بیش از ۷۰ هزار تن رسیده است.