گسترش سریع کرونا در افغانستان؛ وزارت صحت از فاجعه‌ی بزرگ هشدار می‌دهد

آرشیف٬ بیماران کووید-۱۹ در افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان گسترس سریع ویروس کرونا در این کشور را نگران کننده می داند و هشدار می‌دهد که ادامه این وضعیت زمینه یک فاجعه بزرگ را فراهم خواهد کرد.

موج سوم ویروس کرونا به گونه سریع و روزافزون در افغانستان در حال گسترش است.

این وضعیت وزارت صحت عامه افغانستان را سخت نگران کرده و از بدتر شدن اوضاع به مردم هشدار می‌دهد.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان گفته که آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به گونه روز افزون در حال افزایش بوده و آن‌ها را مجبور کرده که یک شفاخانه دیگر را نیز در کابل فعال کنند.

آقای مجروح به عنوان هشدار در صفحه فیسبوک خود نوشته که"اگر مردم همکاری نکنند به زودی شاهد یک فاجعه بزرگ خواهیم بود."

آقای مجروح اظهار نگرانی کرده که با افزایش افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ کمبود آکسیجن نیز در حال تبدیل شدن به یک چالش جدی است.

در همین حال دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفته که ارقام افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به گونه بی‌سابقه در حال افزایش است.

نظری می‌گوید: "متاسفانه ارقام نشان می‌دهد که آمار مبتلایان ویروس کرونا به گونه روز افزون در حال افزایش است. اگر به مرحله دوم یا سوم برسیم و واقعات از تعداد بسترهای موجود بیشترشود متاسفانه که کمبود آکسیجن یک از مشکلات جدی خواهد بود."

وزارت صحت عامه افغانستان دو روز پیش به رادیو آزادی اما گفته بود که با کمبود آکسیجن رو به رو نیست.

وزارت صحت اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته ۱٬۱۱۸ تن به ویروس کرونا در این کشور مبتلا شده‌اند این آمار دیروز ۱٬۰۵۴ تن بود.

به گفته وزارت صحت عامه در یک شبانه روز گذشته ۲۷ تن به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان داده اند.

کمبود آکسیجن سال گذشته هنگام گسترش ویروس کرونا در افغانستان نیز یکی از چالش‌های جدی بود.

وزارت صحت عامه سال گذشته یک دستگاه تولید آکسیجن را در شفاخانه افغان جاپان فعال کرد اما این دستگاه بعدآ از کار افتاد. این وزارت اما حالا در مورد این دستگاه تولید آکسیجن چیزی نمی‌گوید.

همچنین رعایت نکردن قرنطینه و عدم توجه مردم به رهنمودهای صحی یکی از چالش‌های جدی دیگر در این کشور شمرده می‌شود.

آرشیف٬ یکی از بازارهای شهر کابل

سید احمد سیلاب عضو ولسی جرگه می‌گوید که مرکزهای آموزشی مسدود شده اما برخی محل‌های دیگر که ویروس کرونا در آن بیشتر شیوع می‌کنند هنوز، فعالیت دارند.

سیلاب گفت: "در یک هفته بهای یک بالون آکسیجن از ۴۰۰ افغانی به ۱٬۴۰۰ افغانی افزایش یافته است. تمام مرکزهای آموزشی بسته شده‌اند اما سالن‌های عروسی، هوتل‌ها، قلیان خانه‌ها، کلپ‌های ورزشی و حمام‌ها که مراکز اصلی گسترش ویروس کرونا اند، فعالیت دارند. در این زمینه هیچونه تدابیر اتخاذ نشده است."

از سویی هم، جاوید جیحون نایب رئیس ولسی جرگه گفت که مسوولان وزارت صحت عامه برای پاسخگویی در مورد بسته کردن مرکزهای آموزشی باید به نشست کمیسیون‌های مربوط این جرگه، خواسته شوند.

جیحون می‌گوید: "به کمیسیون‌های صحت و تربیت بدنی و معارف و تحصیلات عالی وظیفه سپرده می‌شود که به نشست مشترک خود مسوولان وزارت صحت عامه را بخواهند. از آن‌ها باید پرسیده شود که چرا تنها مراکز آموزشی را مسدود کرده‌اند. جزئیات در این مورد باید با مردم در میان گذاشته شود."

این درحالی است که براساس گزارش‌ها، واکسین کرونا نیز در افغانستان تمام شده است اما حکومت گفته که حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسین کمک چین به زودی خواهد رسید.

آرشیف٬ واکسیناسیون کرونا در افغانستان

پیش از این پوهنتون‌ها، مکتب‌ها و مرکزهای آموزشی در ۱۶ ولایت افغانستان مسدود شده و گفته شده که از روز شنبه آینده سالن‌های برگزاری محافل نیز در کابل بسته خواهند شد.

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، بیش از ۷۴ هزار تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۳۰۰۷ تن آن‌ها جان باخته اند.

اما پیش از این وزارت صحت عامه گفته که آمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان بیشتر از آن است که به گونه رسمی اعلام شده است. حتی گفته شده که نیم نفوس این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.