انتقال واکسین ضد کووید۱۹ به افریقا تقریباً متوقف شده است

آرشیف، روند انتقال واکسین جانسون اند جانسون به افریقای جنوبی

سازمان صحی جهان می‌گوید انتقال واکسین ضد بیماری کووید-۱۹ به افریقا تقریباً متوقف شده - جایی که موارد مثبت ویروس کرونا در دو هفتۀ اخیر در حال افزایش بوده است.

در این حال ایالات متحده اعلام کرده که واکسین اضافی خود را به دیگر کشورها کمک خواهد کرد.

به اساس گزارش، ثبت موارد تازۀ ویروس تنها در افریقای جنوبی بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و تزریق واکسین جانسون اند جانسون در آن کشور هنوز معطل است.

اضافه از یک میلیون دوز این واکسین در یک فابریکۀ دارویی در افریقای جنوبی در انتظار اعلام ادارۀ غذا و ادویۀ امریکا در بارۀ ایمن بودن آن است.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه طرحی را اعلام کرد که بر اساس آن امریکا واکسین اضافی خود را عمدتاً از طریق برنامۀ کواکس تحت حمایت سازمان ملل متحد به دیگر کشورها توزیع خواهد کرد.

واکسین جانسون اند جانسون

قصر سفید گفته که در مرحلۀ اول از میان ۲۵ میلیون دوز واکسین حدود ۱۹ میلیون آن به کواکس اهدا خواهد شد که شامل حدود ۶ میلیون دوز برای امریکای جنوبی و مرکزی، ۷ میلیون دوز برای آسیا و ۵ میلیون دوز برای افریقا است.

قصر سفید قبلاً گفته بود که قصد دارد ۸۰ میلیون دوز واکسین را با جهان تا آخر ماه جون شریک کند اما اکنون می‌گوید که ۲۵ درصد این دوزهای واکسین برای موارد اضطراری و برای شریک کردن با متحدان ذخیره خواهد شد.

تقاضا برای واکسین در ایالات متحده به طور چشمگیر کاهش یافته و حداقل یک دوز واکسین به بیش از ۶۳ درصد افراد بالغ در امریکا تزریق شده است.

موارد مثبت ویروس کرونا در آن کشور به حدود ۱۶ هزار ‌مورد در یک روز کاهش یافته است.

در چین جایی که دیروز از ثبت ۲۴ مورد ویروس خبر داده شد، تطبیق واکسین ضد کرونا سرعت یافته و صرف در ۵ روز ماه گذشته ۱۰۰ میلیون دوز واکسین تولید شده در آن کشور تزریق شده است.

مقدار واکسین که تا کنون در چین تطبیق شده به ۶۸۰ میلیون دوز می‌رسد.