هشت صبح درباره افزایش همه‌گیری کرونا در افغانستان نوشته است

روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب خود را پیرامون موج سوم ویروس کرونا ، اظهارات اخیر نخست وزیر پاکستان و افزایش درگیری‌ها در کشور نوشته اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که حکومت افغانستان در ماه ثور تایید کرد که موج سوم ویروس کرونا وارد این کشور شده است و روزانه هزاران تن به این بیماری مبتلا شده و سطح مرگ و میر هم افزایش می‌یابد.

در ادامه سرمقاله آمده است که هرچند توصیه‌های صحی در این بخش به مردم رسانده شده است اما بدبختانه که مردم به این سفارش‌ها توجه نکرده و این بیماری را جدی نمی‌گیرند.

نویسنده سرمقاله امکانات دیگر کشورها را با افغانستان به مقایسه گرفته و نوشته است که امکانات حکومت برای مبارزه با بیماری کرونا در کشور اندک است.

نویسنده حکومت را بی آن‌که اسنادی ارایه کند، در مدیریت بودجه مبارزه با ویروس کرونا به عملکرد ضعیف متهم می‌کند و می‌افزاید که فساد هنوز هم در این بودجه بر طرف نشده است.

سرمقاله نویس به کمبود آکسیجن، کمبود بستر برای بیماران کوید-۱۹ و پرسونل صحی اشاره کرده و آن را از مشکلاتی خوانده است که افغانستان از موج اول ویروس کرونا با آن دست و گریبان بوده است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی پیرامون مصاحبه اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان با آژانس رویترز تبصره کرده است.

به نوشته روز نامه، در این مصاحبه عمران خان گفته است که از توافق سیاسی در افغانستان حمایت می‌کند تا این کشور از یک جنگ داخلی خطرناک در امان بماند.

‌عمران خان در این مصاحبه گفته است که در جستجوی عمق سیاسی در افغانستان نیست و گفته است که یک افغانستان صلح‌آمیز به نفع پاکستان است.

به باور سرمقاله نویس، مقام‌های نظامی پاکستان نقش تعیین کننده در سرنوشت افغانستان دارند، تا جای که سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را رقم می‌زند.

بر اساس معلومات نویسنده ، تا حال چنین چیزی مشاهده نشده است که نظامیان پاکستانی به گونه واضح از روند صلح افغانستان حمایت کرده باشند.

در پایان سرمقاله آمده است، حالا که نخست وزیر پاکستان در مورد یک حکومت فرا گیر اظهار نظر می‌کند، اما مشخص نیست که عمران خان در این مورد با نظامیان پاکستانی مشوره کرده است یا خیر؟

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته است که همزمان با پروسه کُند صلح، جنگ در بسیاری ولایت‌ها به شدت ادامه دارد که در نتیجه آن برعلاوه طرف‌های درگیر غیر نظامیان نیز آسیب‌پذیر شده‌اند.

در ادامه سرمقاله آمده است که برعلاوه جنگ‌های رو در رو در ولایت‌ها، در کابل و دیگر شهرهای بزرگ روند کشتارهای هدفمند نیز ادامه دارد و هیچ کسی مسوولیت آن را به عهده نمی‌گیرد.

اما در این کشتارهای هدفی بیشتر عالمان دین، ژورنالیستان، استادان پوهنتون‌ها، ماموران ملکی و نظامی حکومت و همچنان شخصیت‌های سیاسی و با نفوذ هدف قرار می‌گیرند.

در پایان سرمقاله آمده است که در کل وضعیت به نفع هیچ کس نیست، حالا ما به جای طویل شدن زمان جنگ نیاز به یک تفاهم معقول برای پایان دادن به این جنگ داریم، تفاهمی که همه جوانب حقوق و جایگاه خود را در آن مصوون حس کنند.