سرخط: دلایل گسترش جنگ به دروازه‌های شهرها چیست؟

آرشیف، شماری از روزنامه های افغانستان

روزنامه هیواد در باره نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر در جنگ افغانستان نوشته‌است.

گزارش شده است که به دلیل جنگ در افغانستان نقض حقوق بشر برای مدت طولانی ادامه داشته و مردم افغانستان از حق زندگی و توسعه محروم شده اند.

نویسنده نگران است که شدت جنگ و عدم تعهد به صلح وضعیت را بدتر کند.

این روزنامه به نقل از رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان از هر دو طرف مذاکره کننده صلح خواسته است تا در اسرع وقت به توافق صلح برسند و به این وضعیت خونین و وحشتناک پایان دهند.

به گفته نویسنده کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی این درخواست را مطرح می‌کند که جنگ در این کشور شدت پیدا کرده و با خروج نیروهای خارجی، تلاش‌ها برای صلح نیز متوقف شده و حتی روز گذشته انفجار موتر بمب مقابل فرماندهی پولیس بلخ سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن به شمول غیر نظامیان شد.

نویسنده تاکید می‌کند این حملات، جنایات بشری است که باید برای جلوگیری از آن در سطح جهانی تلاش شود.

روزنامه سرخط نیز در باره گسترش دامنه جنگ در کشور نوشته است.

در این روزنامه پرسشی به‌میان آمده که دلایل گسترش جنگ از روستاها به ولسوالی‌ها و در نهایت به دروازه‌های شهرها چیست؟

نویسنده علت اصلی ناامنی را نارسایی حکومت مرکزی عنوان کرده و می‌گوید که سربازان شجاعانه می‌جنگند و دفاع می‌کنند اما وقتی در محاصره هستند، مقامات مرکزی حتی صدای شان را نمی‌شنوند.

این روزنامه ادعا می‌کند كه مشكل در رهبری نهادهای نظامی است كه به‌گفته نویسنده حتی از وضعیت نیروهای خود اطلاعی ندارد و این امر نیروها را تا حد زیادی مجبور به رها كردن پوسته‌های شان كرده است.

روزنامه مسیر به سفر زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریكا برای صلح افغانستان به كابل اشاره كرده و پرسیده که این بار هدف اصلی مأموریت خلیل‌زاد چیست و موضع ایالات متحده در مورد روند صلح افغانستان چیست؟

گفته شده که این‌بار نیز خلیل‌زاد شعارهای صلح سر خواهد داد و در این زمنیه سفرهایی نیز خواهد داشت اما نویسنده بی‌آنکه سندی ارائه کند نگاشته است از سیاست ایالات متحده مشخص است که آنها به دنبال صلح در افغانستان نبوده و خواهان ادامه جنگ و کشتار هستند.

این روزنامه ادعا می‌کند که برای ادامه جنگ، ایالات متحده می‌خواهد این بار کشورهای منطقه را در افغانستان دخیل کند که این از سقوط دولت جلوگیری می‌کند اما طالبان مناطق بیشتر و حتی ولایات را نیز اشغال خواهند کرد.

هر چند ایالات متحده بیش از دو سال است برای تامین صلح در افغانستان تلاش می‌کند اما نویسنده مسیر گفته که هیچ برنامه صلح برای افغانستان از سوی ایالات متحده وجود ندارد، اما به گفته وی این مسئولیت مردم افغانستان است که نگذارند جنگ ادامه یابد و باید برای رسیدن به صلح تلاش‌های گسترده در سطح بین‌الافغانی انجام شود.