خواست اتحادیه‌های مراکز آموزشی و تحصیلات عالی؛ محدودیت کووید-۱۹ رفع شود

محصلین یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل

اتحادیه‌های مراکز آموزشی و تحصیلات عالی خصوصی افغانستان خواستار رفع محدودیت کووید-۱۹ از این مراکز شده‌اند.

اتحادیه‌های مراکز آموزش خصوصی، مکاتب خصوصی و پوهنتون‌های خصوصی افغانستان در یک نشست اعتراضی از تعطیلی مراکز آموزشی انتقاد کردند‌.

آنان این تصمیم را یک‌سویه دانستند و گفتند که این امر باعث عقب‌مانی دانش‌آموزان از درس می‌شود.

مسئولان این اتحادیه‌ها گفتند که تعهدهای پارسال حکومت مبنی بر جبران خساره آموزگاران و کارمندان نهادهای آموزشی تا اکنون عملی نشده‌است.

آنها افزودند که طرحی برای بازگشایی مکاتب، موسسات تحصیلات عالی و آموزشگاه‌های خصوصی آماده کرده‌اند. به گفته آنها، این طرح شامل آموزش حضوری در جلسات محدود ده تا بیست نفری می‌شود.

عزیز‌الله امیر، عضو اتحادیه موسسات تحصیلات عالی خصوصی گفت: "در صورتی که قرنطین به این‌شکل غیرعلمی و غیرعادلانه - که سالن‌های عروسی باز باشد، سلمانی‌ها و آرایشگاه‌ها باز باشد، فاتحه‌خانه‌ها و کلپ‌های ورزشی باز باشد - ما هم با در نظرداشت نیازمندی جدی به تعلیم و معارف ما مراکز خود را دوباره باز خواهیم کرد و درس‌های خود را ادامه خواهیم داد."

آقای امیر افزود که اگر دولت با باگشایی مراکز آموزشی خصوصی موافقت نکند، باید خسارت این مراکز در دوران قرنطین را بپردازد. او کرایه ساختمان این مراکز، حقوق آموزگاران و کارمندان و مالیات را مشمول این خسارات شمرد.

وزارت معارف در پاسخ به این درخواست گفته که این وزارت در دوران کرونا بربنیاد رهنمود وزارت صحت عمل می‌کند.

نجیبه آرین سخنگوی این وزارت: "تمامی مراکز دولتی و خصوصی می‌توانند از ادامه روند تدریس آنلاین استفاده کنند. مکلفیت ما همین است که مواد درسی یا ویدیوهایی را که قبلاً آماده کرده بودیم، همه را در اختیار هموطنان‌مان قرار دهیم. بنابراین، هر فیصله و تصمیمی که وزارت صحت در راستای رخصتی و یا تمدید رخصتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا می‌گیرد، وزارت معارف آن را تطبیق می‌کند."

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان

همچنین حنیف فرزان، معاون سخنگوی وزارت تحصیلات‌عالی گفت: "وزارت تحصیلات‌عالی نگرانی‌های نهاد‌های تحصیلات‌عالی خصوصی را درک می‌نماید. سال‌ گذشته در حمایت از آن‌ها یک سلسله فعالیت‌ها را انجام داد. حالا هم متعهد بر حمایت از نهادهای تحصیلات‌عالی خصوصی هستیم. تلاش صورت می‌گیرد تا در کنار رفع نگرانی‌های آن‌ها، مصونیت کامل استادان و محصلان نیز حفظ شود."

مسئولان مراکز آموزشی و موسسات تحصیلات عالی خصوصی در پی ده روز قرنطین کووید-۱۹ لب به اعتراض گشوده‌اند. وزارت صحت عامه با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، از هشتم جوزا در ۱۶ ولایت، از جمله کابل، مراکز آموزشی و موسسات تحصیلات عالی خصوصی را برای دو هفته بست.

مقام‌های این وزارت گفته‌اند که موج سوم کرونا در حال گسترش است. براساس آمار رسمی، در یک شبانه‌روز گذشته ۵۶ نفر در این ابتلا به این بیماری جان داده و یک هزار و ۵۸۲ نفر دیگر مبتلا شده‌اند.

بربنیاد این آمارها، شمار مجموعی مبتلایان بیماری کووید-۱۹ در افغانستان بیش از ۸۲ هزار ۳۰۰ تن و شمار جان‌باختگان به ۳ هزار ۲۵۱ رسیده است. گمان می‌رود که آمارهای غیر رسمی به مراتب بیش‌تر از این باشد.